Annonse
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen må føre en vanskelig balansegang. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Pedersen, Terje

NRKs rolle i mediemangfoldet

Hva skal vi med NRK hvis kanalen fortsetter med en utvikling der man stadig etterlikner de kommersielle mediene?

Nok en gang er det debatt rundt NRKs profil og prioriteringer. Denne gangen
kommer kritikken fra egne rekker.

Toneangivende ansatte i statskanalens kulturavdeling tar nå bladet fra munnen
i en reportasje i Vårt Land. NRK-medarbeiderne er kritiske til at
dybdejournalistikk og nisjene innenfor kulturfeltet blir nedprioritert.

«Nå er det klikkene i sosiale medier og på nett som styrer mye av hva som får
plass og ikke. De som ruler, er de som ruler på sosiale medier. Det forplanter
seg inn i andre tenkemåter».

Uttalelsen kommer fra programleder Annelita Meinich, som har jobbet i NRKs
kulturredaksjon i 30 år. Hun får støtte fra kollega Karen Frivik, som har nesten
like lang fartstid i kanalen.

«Det er et samfunnsansvar å drive undersøkende journalistikk, og jeg synes det
er naturlig at dette gjøres på kultur i likhet med politikk og sport», uttaler
Frivik.

Debatten om hva NRK skal være, er ikke ny. Den kommer opp med jevne
mellomrom, men i ulik innpakning fra gang til gang.

Fellesnevneren er denne: NRK er den eneste aktøren i det norske
mediemarkedet som både har råd og plikt til å lage innhold som ikke alltid
henvender seg til de store massene.

NRK eies i praksis av skattebetalerne. Vi er lovpålagt å betale for det innholdet
kanalen skaper og distribuerer, i motsetning til abonnement på kommersielle
medier som kan sies opp etter den enkeltes forgodtbefinnende.

Når skattebetalerne ikke kan velge bort NRK, stiller det helt spesielle krav til
kanalen dersom den skal ha legitimitet blant folket. Dette innebærer videre at
NRK har et særlig ansvar for å bidra til mediemangfold, ved å dekke tematiske
og geografiske blindsoner.

Hvis NRK – med sine seks milliarder i årlige inntekter – ikke gjør jobben med å
dekke tema som går under radaren til de kommersielle mediene – hvem skal da
gjøre denne jobben?

Og satt på spissen: Hva skal vi med NRK hvis kanalen fortsetter med en utvikling
der man stadig etterlikner de kommersielle mediene, når det går på bekostning
av å dekke blindsoner, som for eksempel nisjekultur?

For kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er dette et tveegget sverd, fordi
NRKs legitimitet også belager seg på å ha størst mulig oppslutning som bred
allmennkringkaster. Det er med andre ord en krevende balansegang. Vi mener
NRK har gått for langt i retning av å operere som et hvilket som helst
kommersielt mediehus.

Til syvende og sist er NRKs store styrke at kanalen er i stand til å dekke hele
Norge – med innhold som både engasjerer det store flertall og mindre grupper.
Denne kvaliteten må Eriksen og NRK-ledelsen aldri tape av syne.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse