Annonse
KNM Maud blir døpt i Bergen sentrum i mai i fjor. En bunadskledd gudmor Anniken Huitfeldt huker seg ned i midten av logistikkskipets besetning. (Foto: Jakob Østheim, Forsvaret)

Ny skandale i Sjøforsvaret

Forsvarsministeren later jo til å mene at alvorlige feil og mangler på innkjøpt materiell til Forsvaret er en slags lovmessighet som bare må aksepteres.

Skipet ble omtalt som Sjøforsvarets nye stolthet. Nå er KNM Maud blitt Sjøforsvarets nye skandale.

En bunadskledd leder for Stortingets utenriks- og forsvarskomité, Anniken Huitfeldt, kunne juble som gudmor for Sjøforsvarets nye og største skip, da hun fikk æren av å døpe KNM Maud i Bergen i mai i fjor. Logistikkskipet KNM Maud har eget verksted, operasjonssal og sykehus med 44 senger, samt hangarplass til to helikoptre. Anskaffelsen hadde kostet 2,2 milliarder kroner. Da dåpsseremonien gikk av stabelen sto jubelen i taket både i Sjøforsvaret og Forsvarsdepartementet.

Seks måneder senere fikk det 183 meter lange, nye logistikkskipet seilingsforbud. Nå ligger hun ved kai etter at en rekke feil og mangler er avdekket. Det er simpelthen for farlig å seile med splitter nye KNM Maud.

Noen oppsiktsvekkende nyheter går av og til under radaren. I tilfellet «KNM Maud» ble seilingsforbudet omtalt et par dager før julaften, først i Bergens Tidende og NTB. Lille julaften publiserte så Aftenpostens journalist Per Anders Johansen en grundig nyhetsartikkel om skandalen. Men i likhet med alle andre nordmenn og nordkvinner var undertegnede den dagen travel med alt annet enn å lese seg gjennom nyhetsbildet. Derfor kommer denne kommentaren noe sent. Men dette er historien om nok en skandale som kommer på toppen hos en allerede hardt prøvet norsk marine, bare vel et år etter at Sjøforsvaret mistet den havarerte fregatten Helge Ingstad.

For ti år siden vedtok Stortinget å anskaffe et nytt logistikkskip til Sjøforsvaret. I 2013 fikk verdens nest største verft, sørkoreanske Daewoo Shipbuilding  & Marine Engineering, kontrakten på å bygge skipet. Like etter fikk verftet voldsomme økonomiske problemer og det førte med seg at byggingen av det norske skipet ble kraftig forsinket. KNM Maud ble liggende ved kai i Sør-Korea i to år og i løpet av denne tiden ble det ikke utført vedlikehold. Da skipet ble overlevert fra verftet i november 2018 var etterslepet på vedlikehold derfor stort. På sin første seilas i desember 2017 hadde det oppstått en skade på hovedmaskineriet, ifølge Aftenposten. Allerede da burde vel Sjøforsvaret tatt signalene og sørget for å ettergå tilstanden på skipet. Men man valgte altså i februar 2019 å ta imot et fartøy med mangler og feil som nå har vist seg å være så alvorlige at skipet ikke er seilingsdyktig.

Det var DNV GL – som tidligere het Det Norske Veritas – som fikk jobben med å sertifisere KNM Maud, og som avdekket så mange avvik at man konkluderte med at skipets tilstand utgjør en fare for mannskapenes sikkerhet. Listen over mangler og feil er lang. Blant annet pekes det på at flere leveranser til skipet ikke er ferdigstilt og mye av det nye og kostbare medisinske utstyret om bord har fått lov å forfalle. De ansatte om bord mangler også kompetanse.

Bransjesjef Lars Gørvell-Dahl i Maritim bransjeforening i Norsk Industri sier følgende til Aftenposten: «Når Forsvarets materielltilsyn sier at det er stort vedlikeholdsetterslep og bekymring for materiellsikkerheten, så betyr det at noen har sovet i timen». Det er i så fall ikke første gang at «noen» i Forsvarets anskaffelsesapparat må ha blundet. Vedlikeholdsetterslep-problematikken er jo et kjent fenomen både i Hæren, Luftforsvaret og Sjøforsvaret.

Interessant nok skriver forsvarsminister Frank Bakke-Jensen under på dette faktum. I en kommentar til Aftenposten sier han: «Dette skjer i alle store anskaffelser. KNM Maud er under garanti og verftet har fokus på å oppfylle deres garantiforpliktelser. Nå er fokus å få utbedret avvikene slik at planlagt oppøving kan starte så snart som mulig». Denne uttalelsen må sies å være noe spesiell. Forsvarsministeren later jo til å mene at alvorlige feil og mangler på innkjøpt materiell til Forsvaret er en slags lovmessighet som bare må aksepteres. Hvis han virkelig synes slike forhold er grei skuring, er det mildt sagt oppsiktsvekkende.

KNM Mauds gudmor er ikke like lett på labben. Anniken Huitfeldt har meldt at hun vil ta opp denne saken i Stortinget.

Sjøforsvaret mener at manglene om bord i skipet skal være utbedret og at KNM Maud skal være seilingsklar i løpet av andre kvartal i år. På bakgrunn av mange års erfaring med Forsvarets utsagn om hvor lang tid ting tar: Tro det den som vil.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse