Annonse
NY E8: Etter korona-krisen vil det bli harde prioriteringer når det gjelder offentlige penger. 700-800 millioner ekstra for ny E8 vil aldri være aktuelt. Derfor blir det vestre trasé med bru over Ramfjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen

Kan vi snart være ved veis ende?

Mens tromsøværingene har vært opptatt av å kjempe mot hverandre om ny E8 og andre veisaker, har Tromsø tapt stort i forhold til andre byer i landet.

Nå er Hitler på vei inn i E8 debatten. Da er det virkelig tid for å sette sluttstrek.

«Hitling» er blitt et begrep, skapt av nettdebattenes kultur og ukultur: den første som drar sammenligninger til Hitler i et opphetet ordskifte på nettet, har tapt diskusjonen.

Nazistenes fører er, så vidt jeg vet, enda ikke dratt ut i veibanen i krangelen om trasévalg i Ramfjord. Det er derimot hans propagandaminister Joseph Goebbels. I et innlegg  signert Tindtunnelens fremste forkjempere, Magne Nymo og Terje Walnum, sammenlignes en medarbeider i Statens vegvesen med stornazisten Goebbels, på grunn av en «propaganda-video» om vestre veitrasé gjennom Ramfjord.

Kan vi snart stikke spaden i jorda og få en slutt på den utmattende vei-krangelen som har vart i snart 32 år?

Ny E8 var ikke prioritert da Statens vegvesen la fram sin prioriteringsliste nylig, noe som fikk alarmklokkene til å ringe i kommunen. Men det er regjering og Stortinget som til syvende og sist bestemmer, ikke vegvesenet, poengterte Høyres Erlend Svardal Bøe.

Det vi i Tromsø kan være temmelig sikre på i denne saken, er at myndighetene ikke vil bevilge penger til et trasévalg som er vesentlig dyrere enn nødvendig. Situasjonen nå innbyr ikke til kostbare løsninger.

Norge har, i løpet av fire uker, brukt hele 400 milliarder på akutte tiltak og overlevelses-pakker i forbindelse med korona-krisen. Det er så mye penger at vi bare må forberede oss på at det kommer ei tid for harde, offentlige prioriteringer. Og da vil 700-800 millioner i ekstra byggekostnader for en vei aldri være aktuelt. Derfor blir det vestre trasé gjennom Ramfjord.

Det vakte betydelig oppsikt da Statens vegvesen fikk støtte for dette trasevalget høsten 2018. Støttespilleren het Nye Veier AS, et selskap opprettet av samferdselsdepartementet der Frp satt ved roret. Nye Veier skal gi vegvesenet konkurranse om byggeprosjekter. De økonomiske kalkylene derfra valset også over østre trasé.

Det var et tilbakeslag for Tromsø Frp, men plasteret på såret kom i god tid før valgkampen året etter: den nye veien skal være bompengefri, noe som trolig var det viktigste for lokalpartiet uansett.

Krangling om veistubber er et velkjent fenomen i gamlelandet, men selv i et norsk perspektiv har krangelen om nye E8 vart usedvanlig lenge. Oppstart for planlegging fant sted i 1988. Og mens tromsøværingene har vært opptatt av å kjempe mot hverandre om denne og andre veisaker, har Tromsø tapt stort i forhold til andre byer i landet.

Det er politisk flertall i Tromsø for ny E8 på vestsiden av fjorden, etter at Høyre klokelig snudde i saken. Det viktigste er å få byggingen igangsatt så snart som mulig. Etter koronaen vil det dessuten være en svært viktig investering for byen i form av arbeidsplasser og ringvirkninger for næringslivet.

Kan vi snart være ved veis ende etter mer enn tretti års ørkenvandring?

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse