Annonse
Skolemodenhetsprøver var noe vi dessverre brukte i skolesystemet før vi heldigvis fikk det vi kaller for «en skole for alle» i Norge. Dette er ei sortering av det rike mangfoldet blant barn som baserer seg på holdninger og ideologier vi skulle ha vært ferdige med, skriver Edvin M. Eriksen. (Foto: Colourbox)

Skolemodenhetsprøver: Sortering av barn etter funksjonsnivå

Når vi så vet at alt som finnes av undersøkelser av norsk skole viser at barn fra hjem med foreldre med høy utdanning og høy inntekt klarer seg best i skolen, er det lett å se at sortering ut fra skolemodenhetstesting også vil forverre de sosiale utfordringer skolesystemet allerede har.

Regjeringa vil innføre nye obligatoriske tester for å kartlegge språkferdighetene hos barn i barnehagealder. Denne nye kartleggingen av norskkunnskaper vil de kombinere med innføring av fleksibel skolestart. 

Utdanningsforbundet og KS protesterer – naturlig nok.  Kombinasjon av innføringen av enda mer testing og kartlegging av de aller minste og fleksibel skolestart kan ikke bety annet enn at Høyre igjen vil innføre skolemodenhetsprøver. Det er rett og slett skremmende – en tankegang som bygger på at bare de skoleflinke, barn uten lærevansker skal slippe igjennom og inn i skolen.

Det eneste gode med dette forslaget fra Høyre, Venstre og KrF er at det for all verden dokumenterer hvilken total mangel på forståelse de har for den norske fellesskolen. Regjeringa med en kunnskapsminister fra Venstre viser med dette at de tror på et skolesystem der det ikke er skolen som skal lage tilpasset opplæring sånn at alle kan mestre og lære, men det er de små barna som må tilpasse seg skolens krav – uansett funksjonshemminger og lærevansker.

Dette er sterk kost, for å si det mildt. Kanskje går det an å unnskylde noen her med å si at de rett og slett ikke forstår hva de selv sier, men det er uansett viktig å ta dette nye utspillet fra Høyre-regjeringa med Venstre-minister for skolen på ytterste alvor. Regjeringspartiene har en uendelig tro på at desto mer vi tester, kartlegger og rapporterer oppover i skolesystemet, dess bedre blir skoletilbudet tilrettelagt for alle. Det som skjer er det motsatte. Stadig mer tid og stadig flere lærerressurser brukes til kartlegging, rapportering, tilrettelegging for testing, møter og byråkrati, samtidig som det blir mindre tid til elevene. Dette melder skolene selv.

Dette helt overdrevne regjeringspålagte testings- og rapporterings-systemet kommer på tross av at lærerne for lengst har god kontroll på hva elevene kan og ikke kan – og hva de trenger av gode tiltak. Det er de gode tiltakene som mangler fordi lærerne ikke har tid – og ikke rekker over å gi tilpasset opplæring til alle. Noen ganger kan det faktisk være nyttig å lytte til hva de som jobber i skolesystemet forteller.  Eller er det sånn at vi har ei Høyreregjering med en skolestatsråd fra Venstre som ikke har tillit til lærerne?

Fleksibel skolestart kan faktisk ikke forstås på annen måte enn at de som ikke får tilpasset opplæring i dagens skole – de skal vente et år eller to med å begynne på skolen. I stedet for å sette inn tidlig og tilpasset innsats skal noen barn vente til de er 8 år med å starte sammen med 6-åringene. Kanskje fordi de har litt forsinket språkutvikling. Dette vil da spesielt gjelde gutter, som generelt sett presterer svakere i teorifag enn jentene.

Dette er ei sortering av det rike mangfoldet blant barn som baserer seg på holdninger og ideologier vi skulle ha vært ferdige med. Skolemodenhetsprøver var noe vi dessverre brukte i skolesystemet før vi heldigvis fikk det vi kaller for «en skole for alle» i Norge. En skole og et skolesystem der alle skal få delta på egne vilkår og der skolen skal tilpasse seg hver enkelts forutsetninger og behov. Denne tankegangen er regjeringa åpenbart på veg bort ifra. Nå er det sortering av barn etter funksjonsnivå som gjelder.

Når vi så vet at alt som finnes av undersøkelser av norsk skole viser at barn fra hjem med foreldre med høy utdanning og høy inntekt klarer seg best i skolen, er det lett å se at sortering ut fra skolemodenhetstesting også vil forverre de sosiale utfordringer skolesystemet allerede har. Sånn sett er det lett å se at dette kan være god Høyrepolitikk, dessverre. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse