Annonse
Foto: Martin Guttormsen Slørdal, Fri Fagbevegelse

Over 300 sjåfører i Troms rammes av diettkutt

Mange har reagert på at stortingsflertallet legger opp til å skattlegge 150 kroner av all diett ved arbeidsreiser. Men det betyr også at selve dietten for godssjåfører går ned med 150 kroner. Dette vil ramme over 300 yrkessjåfører i Troms. Det kan vel ikke være meningen?

Når et politisk vedtak rammer annerledes enn man hadde tenkt, er det ingen skam å snu.

I tariffavtalen som gjelder for langtransportsjåfører heter det at man får dekket den til vær tid gjeldene skattefrie diettsatsen. I dag er den aktuelle satsen på 315 kroner per døgn. Hvis man innfører skatt på 150 kroner av dietten, så betyr det at den skattefrie dietten blir 165 kroner. Dermed har sjåførene tapt 150 kroner. Hvis man har 200 reisedøgn i året, noe som ikke er uvanlig, så taper man hele 30 000 kroner på et år.

Norsk transportnæring er svært presset av utenlandske aktører, derfor har man allmengjort lønn- og diett for godssjåfører. Det betyr at alle som kjører i Norge skal ha minstelønnen og diettsatsen som gjelder i tariffavtalen. Den allmengjorte minstelønnssatsen er 167,65 kr pr time, noe som tilsvarer en årslønn på 326.800 kroner. I tillegg kommer diett på til sammen 63 000, ved 200 reisedøgn. Mister disse sjåførene 30 000 fra nyttår, så skjønner alle at det er dramatisk.

Selv om Yrkestrafikkforbundet er sterkt imot skattlegging av diett på arbeidsreiser, har vi forslag til en måte å endre dette på innenfor rammene. Hvis man i stedet sier at det er diett over et bestemt beløp som skal skattlegges, så kan man løse langtransportsjåførenes problem. Eksempelvis kunne man si at det betales skatt av diett på over 550 kroner per dag. Jeg er helt sikker på at finansdepartementet kan regne på nøyaktig hvor et slikt «bunnfradrag» skal ligge, for at man skal få inn like mange kroner i statskassen.

Budsjettbehandlingen i Stortinget er inne i tolvte time. Men ingen ting er avgjort, før alt er avgjort, som statsminister Erna Solberg ofte har sagt. Når et politisk vedtak rammer annerledes enn man hadde tenkt, er det ingen skam å snu.

Yrkestrafikkforbundet håper derfor at Kent Gudmundsen (H), Kristian P Wilsgård (Frp) og resten av budsjettkameratene på Stortinget er villige til å se på saken på nytt.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse