Annonse
NYE TIDER: Mediebransjen står i en enorm omstilling, men det er også mange lyspunkter. Her ser vi Nordlys-medarbeiderne Skjalg Fjellheim, Torje D. Johansen og Tone Jensen i arbeid fredag formiddag. Foto: Torgrim Rath Olsen

Overlever vi dette?

Blir du den siste Nordlys-redaktøren som redigerer en papiravis?

Facebook og Google tjener penger på innhold som skapes av Nordlys, iTromsø, Folkebladet og andre norske mediehus, men bruker ikke ei krone på innholdsproduksjon.

Spørsmålet kom fra NRKs erfarne og dyktige programleder, Egil Jens Pettersen, en mann som fikk oppleve den virkelige storhetstida da NRK og papiravisene hadde mediemonopol.

Det var tider, det. I alle fall for dem som jobbet i mediehusene. Situasjonen var stort sett stabil, selv om noen sarkastiske sjeler nok vil påpeke at journalistene var mer ustabile før i tida. Inntektene var mer stabile. Annonsørene hadde få eller ingen alternativer, abonnentene og TV-seerne likeså.

Situasjonen var i det hele tatt mindre flyktig. Det preget også innholdet som spesielt lokalmediene laget på 80-tallet og første del av 90-tallet, på godt og på ondt. Man var ikke like avhengig av å tekkes massene fra time til time. Samtidig var man nok mer i utakt med hverdagslivet til folk flest.

Dagen startet med morgenradioen og en eller to papiraviser - og ble avsluttet med Kveldsnytt. Telefonen var montert på veggen og ble til nød brukt til å ringe med.

I dag er telefonen – eller smarttelefonen, for å være presis – primærkanalen for de fleste voksne nordmenn, fra det øyeblikket man våkner og tar første surferunde til den siste sjekken før man sovner på kvelden.

Facebook er blitt den største konkurrenten for de tradisjonelle mediene i kampen om tida til leserne – og dermed også i kampen om inntektene som skal finansiere det innholdet vi lager.

Facebook og Google tjener penger på innhold som skapes av Nordlys, iTromsø, Folkebladet og andre norske mediehus, men bruker ikke ei krone på innholdsproduksjon. De amerikanske gigaselskapene betaler ikke en gang skatt til den norske stat av milliardene som de tjener når små og store bedrifter her til lands kjøper annonser hos dem.

Det er et demokratisk problem. Penger, som tidligere har finansiert lokalavisenes overvåking av maktforhold i lokalsamfunn, havner i større og større grad i hendene på en gjeng styrtrike amerikanere.

Men for all del: Alt er ikke bekmørkt. Tvert imot. Det lages fortsatt masse god og viktig journalistikk i små og store norske mediehus. Til tross for at handlingsrommet har skrumpet inn. Og det skapes gode og viktige debatter. I motsetning til tidligere kan hvem som helst være med i debatten, mye takket være Facebook og ikke minst nettrevolusjonen.

I Nordlys opplever vi vekst i antall abonnenter, for første gang på 20 år. 3000 flere betaler for å lese Nordlys i dag enn for ett drøyt år siden. Veksten kommer på de digitale flatene. Ikke fordi vi har funnet opp noen geniale, teknologiske løsninger, men fordi stadig flere ser verdien i å betale for lokale nyheter og historier.

Tidligere kunne man kun måle mottakelsen hos publikum med førstesida, etter hvor mange aviser man solgte i kiosken på hjørnet. I dag kan vi måle hver eneste sak fra minutt til minutt. Det kan være utfordrende for journalister og redaktører. Skal vi bare tilby det folk vil ha, i en fullstendig markedstilpasset modell?

Svaret fra abonnentene våre er heldigvis oppløftende: De vil helst lese avsløringer om kritikkverdige forhold ved Universitetssykehuset Nord-Norge, eiendomsmeglere i Tromsø som smører bankfolk, lokale næringslivslederes oppturer og nedturer og gigantiske byggverk som sperrer for utsikt i Tromsø-fjæra. For å nevne noe. Fellesnevneren er vesentlig og relevant journalistikk.

Vårt beste middel i konkurransen med Facebook er altså en ting som det globale nettsamfunnet aldri kan tilby; godt, lokalt innhold. I fortsettelsen skal vi forsterke dette på to fronter: Det ene handler om enda mer undersøkende, kritisk og unik journalistikk om blant annet lokalpolitikk, byutvikling, samferdsel og lokalt næringsliv.

Det andre handler om å skape den store, åpne samtalen om Tromsø og Nord-Norge, gjennom suksessen nordnorskdebatt.no. Her skal vi forme debatten, lokalt og nasjonalt, både med våre kommentatorer og – selvsagt – med en bredde av stemmer fra Nord-Norge.

Så tilbake til spørsmålet fra gode Egil Jens i NRK: De neste årene vil handle om å formidle nyheter, historier og debatter fra Tromsø og Nord-Norge, på nett og på papir.

En dag, hvem vet når, kommer det «papirløse» mediesamfunnet, men behovet for lokale nyheter, gode historier og heftige debatter vil leve videre. Uavhengig av den teknologiske utviklingen.

God helg!  

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse