Partene må finne en løsning

Partene i SAS-konflikten må sørge for å få flyene tilbake i lufta, skriver Nordlys på lederplass.

Natt til fredag ble det brudd i meklingen mellom SAS-pilotene og SAS i Norge, Sverige og Danmark. 1409 SAS-piloter er i streik, og gradvis blir konsekvensene tydelige. Tirsdag er hele 50.000 reisende rammet.

Ingen steder er konsekvensene mer synlige enn i Nord-Norge. Denne delen av landet vårt er med sine store avstander fullstendig avhengige av flytransport, både internt i landsdelen og mellom Nord-Norge og øvrige landsdeler.

SAS opererer en lang rekke innenriks-ruter i Nord-Norge. Her er det ikke mulig å bruke tog eller bil som et alternativ. Det fikk vi et godt eksempel på mandag i Dagsrevyens sending. Der kunne vi høre om en gruppe reisende fra Kirkenes som kan sittende fast i Oslo i minst fire døgn, på vei hjem fra London.

Dette medfører naturligvis ekstra utgifter for den enkelte som rammes, og i tillegg økte kostnader for arbeidsgivere.

Dessuten har ringvirkningene begynt å spre seg til andre selskaper. Inntil 200 ansatte i Widerøe blir nå permittert som følge av streiken, og det er grunn til å tro at også Avinor følger situasjonen nøye. 

Allmennheten må akseptere at streikeretten er grunnleggende i et fritt arbeidsmarked. De skandinaviske pilotene i SAS har naturligvis en legitim rett til å kjempe for sine krav både når det gjelder arbeidstid og lønn. 

Vi registrerer at partene bruker hard retorikk mot hverandre i mediene, også dette er nærmest rituelt ved en så alvorlig konflikt. Pilotene hevder de møter en SAS-ledelse som mener at deres ansatte skal godta forringede arbeidsvilkår, uforutsigbar arbeidstid og usikkerhet for egen arbeidsplass.

Ledelsen i SAS mener på sin side at en lønnsøkning på 13 prosent er uforsvarlig og vil svekke selskapets konkurransekraft betydelig.  

Uten å ta stilling til hvem som har rett, håper vi likevel at partene oppretter dialog. Både ledelsen og pilotene må kjenne på ansvaret for å løse en fastlåst konflikt som rammer en tredjepart meget hardt. I tillegg svekkes også omdømmet til SAS, mens store inntekter forsvinner for hver dag.

Vi oppfordrer partene til å komme hverandre i møte. Gå tilbake til forhandlingsbordet, løs konflikten og få flyene i luften igjen.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse