Annonse
Jeg forventer at direktøren ved UNN tar grep og sørger for at noe blir gjort snart, slik at personalet i helsesektoren og andre fritas for tidsbruk som ikke gagner noen når pasienter skal reise i fylket, skriver Eik-Otto Evenstad. (Illustrasjonsfoto: UNN)

Nei, Pasientreiser - mor (87) kan ikke ta buss!

Åpent brev til UNN-direktøren og fylkeslegen i Troms og Finnmark.

Min mor Sissel Evenstad bor på omsorgssenter i Øverbygd (ØSO). Hun skulle til UNN 29.06. for tilpasning av nye høreapparater. Hun kan ikke ta buss, og det er åpenbart for alle som kjenner Sissels helsetilstand. Likevel ble det også den dagen krøll med bestillingen av drosje hos Pasientreiser, noe vi har opplevd mange ganger før.

Organisering av drosjereiser utføres av Pasientreiser, og det er Kjørekontoret på UNN i Tromsø som rent praktisk gjør prioriteringer i vårt distrikt, slik jeg har forstått det. Jeg skjønner at man har retningslinjer å gå etter, og at transport må skje på billigste måte. Slik må det jo være. Men, når pasienten ikke er i stand til å komme seg inn i farkosten (bussen), så oppleves det fordummende at systemet hver gang kommer opp med nettopp «bussløsning».

Undertegnede kjørte til ØSO for å være med sin mor som ledsager til UNN. Da drosjen kom fikk vi beskjed om at Sissel skulle kjøres til Buktamoen, og der gå over i minibuss som skulle til Tromsø. Undertegnede informerte at Sissel ikke klarer å komme seg inn i en minibuss. Det er mange, mange år siden hun kunne ta buss, og veldig mange drosjeturer til UNN siden den gang.

Den høflige drosjesjåføren dro derfor innom legekontoret på Holt for å få dem til å ringe til Kjørekontoret i Tromsø og forklare situasjonen. Der fikk han beskjed om at det var ØSO som skulle ringe etter drosje, så han kjørte bort til ØSO som ringte til Kjørekontoret. ØSO fikk da beskjed om at det kun er legekontoret som kan rekvirere drosje.

Etter nærmere en times tidsbruk fra sykepleier på ØSO ble det forstått av Kjørekontoret at Sissel ikke kunne ta buss, og at drosjen måtte kjøre henne helt til UNN. I mellomtiden måtte pasienten vente i bilen.

Jeg spør da: Hvorfor opplever vi, som pårørende og Sissel selv som 87 åring, at vi gang på gang blir henvist til buss når Sissel ikke kan ta buss? Hvorfor dette misbruk av tid for pleiepersonalet ved ØSO, for den som kjører drosjen, for oss som pårørende og ikke minst for pasienten selv som påføres usikkerhet om transporten? Vi opplever at systemet i dag knyttet til skyss for eldre pasienter, eller pasienter med spesielle behov, ikke fungerer tilfredsstillende.

ØSO har i sine bestillinger presisert behovet for transport med drosje (det er jo personalet ved ØSO som kjenner pasienten best), og fastlegen har gitt klar beskjed om at Sissel ha drosje helt frem til UNN. Likevel virker det som om tidligere bestillinger av drosje til Sissel totalt er gått i glemmeboken. Om man her skjuler seg bak krav om at pasientopplysninger ikke skal lagres, så må regelverket i så fall endres. Vi kan ikke ha et slikt system. Det er ikke akseptabelt.

I dag 11.08. skulle Sissel igjen til UNN. ØSO bestilte drosje med tilleggsinformasjon om Sissels behov for transport, og hva skjer? Drosjesjåføren får bestillingen, og i den ligger at Sissel skal kjøres til Nordkjosbotn, og derfra transporteres med minibuss til UNN. Er noen overrasket over at dette genererer ergrelser, fortvilelse og oppgitthet blant flere parter?

Jeg forventer at direktøren ved UNN tar grep og sørger for at noe blir gjort snart, slik at personalet i helsesektoren og andre fritas for tidsbruk som ikke gagner noen når pasienter skal reise i fylket.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse