Annonse
KREVENDE BY: Værskifte gjorde veien til en rutsjebane, og sjåføren hadde ingen mulighet til å unngå utforkjøringen i Tromsø. Dette skjer gjentatte ganger hele vinteren. Foto: Ronny Heim

Piggdekkavgift i Tromsø

Her er det flere faktorer å ta hensyn til. En av de viktigste er trafikksikkerheten.

Miljøpartiet de Grønne vil innføre piggdekkavgift i Tromsø. Den nye lederen av Miljø-, klima og samferdselsutvalget i kommunen, Barbara Vögele, sier til iTromsø at hun ser få andre løsninger for å få bukt med støvproblemene i byen.

Hun får støtte fra SV og fra Arbeiderpartiets Tonje Randisdatter Tunstad, som sier at for henne er det soleklart at det må innføres piggdekkavgift. Dermed ligger det an til den første ekstra avgiften for bilistene, fra det nye regimet på rådhuset.

Svevestøvproblemet i Tromsø er tidvis betydelig, men det henger ikke bare sammen med bruk av piggdekk. For også i den piggfrie sesongen av året går støvalarmen. Årsakene er da som regel veiarbeid, anleggsarbeid eller rett og slett at gater og veier ikke blir spylt og kostet regelmessig.

Men støvproblemene utgjør en helserisiko, spesielt for utsatte grupper. Det kan være at piggdekkavgift er veien å gå, men denne løsningen bør ikke vedtas, uten at saken er grundig utredet. For her er det flere faktorer å ta hensyn til. En av de viktigste er trafikksikkerheten.

Kommunen utarbeider nå en tiltaksplan mot luftforurensning, noe den er pålagt for å få ned antall brudd på maksverdiene, altså de dagene luftforurensningen går over tillatt nivå. I denne planen vil åpenbart kravet om piggdekkavgift komme.

Det vises til Trondheim, som har hatt ordningen med piggdekkavgift i noen år. Der har luftkvaliteten bedret seg, etter at andelen bilister som sverger til piggdekk, er redusert til femti prosent. Pengene fra avgiften blir brukt til å feie veiene, binde støvet og fjerne snødeponier, nettopp det kritikerne i Tromsø hevder kommunen bør gjøre mer av, før en avgift innføres.

Trondheim er ikke Tromsø, blant annet er vinteren kortere der enn hos oss. Tromsø har dessuten en topografi med bratte bakker og åser, nesten uansett hvor man beveger seg, enten det er på øya, fastlandet eller Kvaløya. At det er spesielle utfordringer med å komme fram med bil når føret blir glatt, bør være vel kjent. Det vil derfor være helt nødvendig å få en grundig utredning av trafikksikkerheten før man eventuelt tvinger folk over på piggfrie dekk. Flere trafikkuhell og ulykker er det siste vi vil ha.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse