Annonse
EL-BILER: I 2009 fikk Tromsø kommune sine to første el-biler. 11 år seinere ligger kommunen på sisteplass blant de store bykommunene i andel utslippsfrie kjøretøy. Foto: Lina Livsdatter

Pinlig sisteplass

Mens Oslo er på topp med hele 64 prosent kommunale el-biler, er tallet for Tromsø sitt vedkommende kun 4 prosent.

Tromsø kommune har endt opp på en pinlig sisteplass når det gjelder utslippsfrie tjenestebiler. Da de rødgrønne kom til makten for fem år siden, lovet de å kutte klimagassutslippene med minst 50 prosent innen 2030. Når det nå viser seg at det er et drøyt stykke igjen før målsettingen er oppfylt, skyldes det ikke minst kommunens egen bilpark.

En undersøkelse gjort av NRK, viser at Tromsø er på sisteplass blant landets storbyer når det gjelder å anskaffe utslippsfrie tjenestekjøretøy. Mens Oslo er på topp med hele 64 prosent, er tallet for Tromsø sitt vedkommende kun 4 prosent. I kommunens egen klimaplan heter det at andelen nullutslippskjøretøy i kommunens bilpark skal være på 70 prosent innen 2025. Det begynner med andre ord å haste med å fullføre de gode intensjonene.

Det later til å være ganske langt mellom politiske vedtak og administrative handlinger. Vi har forståelse for at kontrakter og avtaler kan forsinke prosesser, men når det går fem år og prosenttallet ikke er mer enn 4, kan ikke det politiske budskapet ha nådd fram i det kommunale byråkratiet.

Det sender dårlige signaler til innbyggerne, som uansett må forholde seg til de beslutningene politikerne tar. Det siste er piggdekkavgiften som ble vedtatt tross advarsler om bratte bakker og vanskelige føreforhold i byen vinterstid.

I denne sammenheng er det interessant å merke seg svarene lederen i miljø-, klima- og samferdselsutvalget i kommunen, Barbara Vögele (MDG), gir til Nordlys i sakens anledning. Hun er uenig med Morten Skandfer (V) som mener at kun 4 prosent utslippsfrie tjenestebiler er en skandale etter så mange år. Vögele sier at en av årsakene til at det har tatt så lang tid for kommunen å bytte til el-bil, er at kommunen måtte gjøre seg noen erfaringer først. For Tromsø har nemlig spesielle utfordringer med større avstander og lengre vinter enn mange andre byer!

Trondheim, som posisjonen på rådhuset liker å sammenligne Tromsø med, når det gjelder topografi og vintervær, og når det ellers passer dem, er på tredjeplass på statistikken, med 34 prosent utslippsfrie kommunale biler. Andre byer har med andre ord klart omstillingen.

Nå skal Tromsø kommune kjøpe inn 50 el-biler og etablere egne ladestasjoner rundt om i byen. Det er en begynnelse, men den kommer seint.

En ting er å vise seg fremoverlent som politikere. Enda viktigere er det å kunne vise til resultater av offensive vedtak. Det kan ikke være milevis mellom liv og lære. Det er det i denne saken.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse