Annonse
Kurt Bones i Troms fylkestrafikk svarer på kritikken fra Nordlys

Pinlig skandale av Troms fylkestrafikk?

Takk til Nordlys som nok en gang kaster sitt skarpe lys over ting vi i Troms fylkestrafikk trenger å skjemmes av.

Nordlys trenger ikke å bekymre seg over pengebruken hittil i vårt prosjekt. Vi har brukt kroner null.

Denne gangen straffes vi for å ha lagt lista for høyt. Da vi inngikk avtale om utvikling av Troms Mobillett, en app for kjøp av billett til buss, båt og ferge - vi var faktisk først ut i hele landet med å tilby en slik app på både buss, båt og ferge - hadde vi også med en opsjon om utvikling av setereservasjonsløsning på hurtigbåt i samme appen. En slik app finnes ikke i noe fylke i landet. Tanken er at når man kjøper billetten i appen kan man i neste omgang reservere plass om bord i båten.

Mobilletten var ferdig utviklet ved årsskiftet 2014/2015, og vi var da klar til å gå løs på utvikling av setereservasjon med klar målsetning om å være i mål i løpet av 2015. Dette har tatt lenger tid enn forventet bl.a. fordi leverandør ønsker å lage en felles løsning som kan brukes i flere fylker. TFT har vært i dialog med Rogaland fylke (Kolumbus) om dette, og vi ble høsten 2015 enig om kravspesifikasjon. Vi har i møte med vår leverandør den 17.2 fått presentert en ny tidsplan for arbeidet.

Selv om lista er lagt høyt, tenker vi å komme over. Det vi kan ta selvkritikk på er at når vi så at utvikling av app for setereservasjon tok lenger tid enn planlagt, burde vi ha fått på plass en enkel midlertidig løsning frem til appen ser dagens lys. Derfor tar vi nå kontakt med vår operatør Boreal for å avtale slik midlertidig løsning.

Vi har vært i kontakt med Nordland fylkeskommune. De opplyser om at de har plassbestilling på de rutene som Torghatten Nord er operatør på og som går fra Bodø. Det er Torghatten Nord som eier dette bookingsystemet.

Nordlys trenger ikke å bekymre seg over pengebruken hittil i vårt prosjekt. Vi har brukt kroner null.

Vi har også hatt dialog med Jan Erik Kristoffersen i Visit Harstad (på ettermiddagssendingen på NRK Troms 16.2) hvor jeg opplevde at han var fornøyd med de tiltak vi skisserte. Vi vil ta initiativ til et møte med reiselivsnæringa med det første.

Til slutt: vi er alltid interessert i innspill som kan forbedre vårt tilbud. Vår ambisjon er å få til best mulig produkter med de rammer vi har tilgjengelig. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse