Annonse

Pinlig, Troms Fylkestrafikk!

At Troms Fylkestrafikk ennå ikke har klart å lage et system for forhåndsbestilling av billetter, er intet mindre enn en skandale.

Dette er ikke godt nok fra et offentlig eid selskap, som har som hovedoppgave å betjene innbyggere og næringsliv.

Denne uka kan Nord24 og Nordlys fortelle hvilke problemer det skaper for reiselivet at det ikke er mulig å forhåndsbestille billetter på hurtigbåtene i Troms.  Mens Uber, Airbnb og andre tjenester som tar utgangspunkt i delingsøkonomi er i ferd med å revolusjonere norsk næringsliv, klarer ikke Troms Fylkestrafikk å lage en enkel applikasjon for å gjennomføre setereservasjoner på hurtigbåten. Dette er intet mindre enn en skandale.

Og saken blir ikke mindre alvorlig når vi nå hører direktør Kurt Bones fortelle at Troms Fylkestrafikk, utrolig nok, har arbeidet helt siden høsten 2014 med å utvikle en slik applikasjon. Dette er med all respekt å melde ikke godt nok fra et offentlig eid selskap, som har som hovedoppgave å betjene innbyggere og næringsliv.

Hvis Troms fylkestrafikk holder seg med leverandører som bruker halvannet år på å levere relativt velkjente teknologiske løsninger, er det all grunn til å stille spørsmål  både ved pengebruken og   internkontrollen i selskapet.  Kurt Bones sier det, etter halvannet år, er aktuelt å skifte leverandør av applikasjonen. Da må vi spørre: Hva har dette kostet så langt?

Hurtigbåtpassasjerer i Nordland har i lang nytt godt av et velfungerende system med forhåndsbestilling.  I Troms er de reisende henvist til kaiene, i uvisse om det er plass eller ikke. Spesielt ille er dette for reiselivet, en næring i sterk vekst i vår region. Vi er helt enige med direktøren i Visit Harstad, Jan Erik Kristoffersen, som sier Troms Fylkestrafikk befinner seg i steinalderen. Reiselivet er helt avhengige av forutsigbarhet. I en slik sammenheng er mangelen på dialog mellom det fylkeskommunale selskapet og reiselivsnæringen nedslående. Særlig torsdager, fredager og søndager oppstår det problemer, da det vanligvis er få ledige seter på ruten mellom Tromsø og Harstad.

Fadesen toppes av at Troms fylkestrafikk sier de først nå har blitt gjort kjent at det finnes løsninger i nabofylket Nordland, som kan kopieres og ta i bruk umiddelbart.  Kan det være mulig at Troms Fylkestrafikk ikke har slått en telefon til sine kollegaer ved samferdselsavdelingen i Nordland fylkeskommune før arbeidet med en kostbar applikasjon ble iverksatt? Dette må vi få svar på.  Det vil fortelle mye om hvilke ambisjoner Troms fylkestrafikk har på vegne av publikum.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse