Annonse
SINT OG FRUSTERT: Innbyggerne i Furuflaten ønsker en forlengelse av Pollfjelltunnelen. Foto: Torgrim Rath Olsen

Forleng tunnelen gjennom Pollfjellet

Det mangler 200 meter tunnel for å sikre veien til folk som skal til og fra jobb og barn i fullsatte skolebusser.

Fredag sa et enstemmig fylkesråd nei til å forlenge Pollfjell-tunnelen i Lyngen. Tre dager seinere gikk det et svært ras over veien like ved tunnelåpningen. Bare flaks gjorde at ingen kom til skade, da enorme masser jord, grus og stein feide ned fjellsiden.

Denne gangen hadde de som befant seg i området, marginene på sin side. Et ektepar fra Tromsø var på kjøring i tunnelen, men slapp med støkken. Hadde de vært noen sekunder tidligere ute, ville de blitt truffet av skredet.

I årevis har folk i Lyngen jobbet for å få rassikret dette området. Tunnelen gjennom Pollfjellet har vært et problem fra den ble bygd i 1983. Årsaken er at den ganske enkelt er for kort, tunnelinnslaget er på feil sted. Det mangler 200 meter tunnel for å sikre veien til folk som skal til og fra jobb og barn i fullsatte skolebusser.

Furuflaten er ei av de absolutt mest livskraftige bygdene i Troms og Finnmark, et lysende eksempel på kreativ næringsvirksomhet i distrikts-Norge.  Industrimiljøet her er unikt, det er skapt arbeidsplasser og produkter som selges i inn- og utland. Men her, som ellers, er næringslivet avhengig av god infrastruktur. Det skjer altfor ofte at folk ikke kommer seg til eller fra jobb, fordi veien er stengt.

Gleden var stor i Lyngen da staten bevilget ekstra skredsikringsmidler til fylkene, og forlengelse av Pollfjelltunnelen ble prioritert. 140 millioner skulle tilfalle nettopp dette prosjektet. Nå er gleden avløst av sinne og fortvilelse. For fylkesrådet sa nei til forlengelse og ja til skredvarslings system, som på ingen måte kan kompensere for tunnel gjennom det skredfarlige området.

Folk i Lyngen føler at de er holdt for narr, og det er ikke vanskelig å forstå. Skredvarslere er billigere, men nest beste løsning. Historien gjentar seg, det blir som i 1983. Da ble tunnelen bygd for kort, til tross for at kjentfolk advarte. Man skulle spare penger da også.

Nå er det å håpe at fylkestinget nå i juni slår fast at man skal forholde seg til tidligere vedtak i denne saken, som har versert i årevis. Å bruke mange titalls millioner på skredkontroll og varsling, er plan B. Nå må tunnelen sikres med forlengelse gjennom det rasfarlige området. Før det går liv.

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse