Annonse
Ingen ting er galt med privat næringsliv, men logistikk er en vital del av Forsvaret, og uegnet for privatisering. (Foto: Forsvaret)

Privatiseringsministeren

Ine Marie Eriksen Søreide (H) blir historisk når hun slipper private aktører inn et av Forsvaret sine mest sårbare områder.

Satt på spissen: se for deg et Norge i strid, skulder ved skulder i lag med konserner og aksjeselskaper.

Harvard Business School-professoren David Korten sa en gang at kapitalismen var i ferd med å vinne over demokratiet. Privatisering er som skapt for det. Jo flere private med hånda nedi statskassa, jo mindre igjen til å utvikle fellesskapsløsninger. Jo flere statlige arbeidsoppgaver overtatt av private, jo mer makt flyttes fra fellesskapet til bedrifter.

 I den blåblå regjeringen er privatisering ideologi. I deres regjeringserklæring heter det også at de skal «gi rom for private initiativ». Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide er blant de flinkeste i klassen. I fjor sparket hun flere hundre trofaste renholdere i Forsvarsbygg for at private skulle gis (vaske)rom. Forut hadde hun rapporter som både varslet dårlig gevinst og mer byråkrati, særlig med sikkerhetsklareringer - blant annet fordi bransjen ofte har gjennomtrekk og mange utenlandske arbeidere. Advarslene prellet av som vaskevann på gåsa.

Nå står logistikken i Forsvaret for tur i. HV i Finnmark er først ut. I Hammerfest kommer den første sivile basen der beredskapskontrakten mellom Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og Wilnor Governmental Services rulles ut. Underleverandør NorSea Group får ansvaret for lagring av ferdigoppsatte forsyningscontainere til HV på deres baser over hele landet. Og det slutter ikke her. I den trykkferske Langtidsplan for forsvarssektoren heter det at «Regjeringen vil gjennomføre en omfattende modernisering av støttestrukturen i Forsvaret, herunder logistikkområdet. Forsyning og vedlikehold kan i langt større grad baseres på leveranser fra det sivile markedet». Satt på spissen: Se for deg et Norge i strid, skulder ved skulder ilag med konserner og aksjeselskaper.

La det være klart: Ingenting galt med privat næringsliv, men logistikk er en vital del av Forsvaret og uegnet for privatisering. En stat skal forsvares av en stat, og ikke være prisgitt noen privat. Det handler om sikkerhet, forutsigbarhet og evnen til å være samkjørt på kjernevirksomhet - enten det er snakk om øvelse eller alvor.

En gang var det tverrpolitisk enighet om at velferd er en offentlig oppgave som står over eller utenfor profittsfæren. I dag er denne prinsipielt viktige skillelinjen utvisket. Det samme er oppfattelsen av hva som kan privatiseres. Alt fra gullkalven Flytoget til våre fiskeressurser har regjeringen vært villig til å privatisere. Heldigvis er de i mindretall. Stortinget og støttepartiene bør si stopp når Høyre og FrP privatiserer vitale forsvarsfunksjoner.

NTL Forsvaret er ikke imot privatisering eller omstilling i seg selv, særlig ikke når det kan gjøre den spisse enden bedre. Vi erkjenner at samfunnet er avhengig av et visst samspill mellom privat og offentlig. Problemet oppstår når dette gjøres til enøyd partipolitikk.

Vårt forsvar bør gjenkjennes på forsvarsevne og det norske flagget – ikke på ideologi og bedriftslogoer

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse