Annonse
RETTSSAK: Ramona Lind fulgte denne uka rettssaken mot vogntogsjåføren som er tiltalt for å ha kvestet sønnen hennes i en trafikkulykke på E8 utenfor Tromsø. Hun skal selv vitne i retten tirsdag ettermiddag. Foto: Jørn Normann Pedersen

Ramona Lind må bli «Årets navn»

Gjennom å stå fram med sin sterke historie om sønnens alvorlige ulykke, har Ramona Lind reddet liv.

Hvert år kårer VG «Årets navn». Tidligere vinnere har bidratt til å berge liv, som for eksempel Stein Magne Lian, flykapteinen som førte KatoAir-flyet mellom Narvik og Bodø der en øksedesperado gikk løs på pilotene. Eller båtfolket på Utøya, som berget livene til ungdommene som la på svøm da terroren rammet øya i Tyrifjorden.

I år må årets navn bli Ramona Lind. Det hun har gjort for sikkerhet på norske veier ved å stå fram i mediene om ulykken som frarøvet henne sønnen, er på høyde med heltedåder som er blitt hedret før. Å bli «Årets navn» er passende for hennes mot til å fortelle sønnens historie og rope et varsku, og med det bidra til en bølge med ekstra kontroller av utenlandske og norske vogntog på veiene både nord og sør i landet.

Det gjør sterkt inntrykk å lese om Charlie Dan Lind (22) og om ulykken han var involvert i mandag 7. januar. Etter endt juleferie hjemme på Sortland skulle han reise tilbake til Tromsø – der han bodde, studerte og jobbet – denne mandagen. Egentlig skulle han reise tirsdag, men fordi det var meldt dårlig vær valgte han å kjøre på mandag. Det ble skjebnesvangert. Ulykken skjedde på E8, cirka én kilometer nordvest for Nordkjosbotn. En litauisk sjåfør mistet kontrollen på vogntoget han kjørte, og fikk sleng på tilhengeren som traff Charlie Dans bil. I timene etter ulykken svevde 22-åringen mellom liv og død. Hovedpulsåren var revet av like ved hjertet, milten delt i to og han hadde brudd i hodeskallen. Først natt til tirsdag fikk foreldrene se Charlie Dan på sykehuset. Legene fortalte at det var utrolig at han fortsatt var i live.

Samme kveld som ulykken skjedde la Ramona Lind ut følgende innlegg på Facebook: «I dag, min sønn, neste gang en annen som sitter igjen med samme spørsmål. Hva må til for å hindre uegnede kjøretøy å kjøre over grensen? Nei dette var ikke en hendig ulykke. Det var et bevist valg av en transportør». Innlegget fikk 3.000 kommentarer og 5.000 delinger på under ett døgn. Og med disse ordene løftet Ramona Lind en problemstilling man i mange omganger har jobbet med, men som det tilsynelatende aldri er gjort noe ordentlig med. I hvert fall ikke i samme målestokk som det ble i ukene etter Charlie Dans ulykke. Og ikke med det samme engasjementet og fokuset som nå.

Til Nordlys sier Ramona: «Jeg har et bevisst forhold til sosiale medier, men denne gangen vil jeg rope. Om bare én politiker hører meg, er det nok. Jeg håper at dette kan føre til hyppigere kontroller på grensene. Lasten og papirene sjekkes, men om kjøretøyene er egnet for vinterføret i Norge, sjekkes ikke.»

Ramona Lind hadde et tydelig mål med Facebook-innlegget sitt. I fortvilelse over det som hadde rammet hennes sønn og familie, satte hun fingeren på et problem som hvert år ødelegger og tar liv i Norge: Dårlig skodde vogntog og sjåfører uten erfaring med norske vinterveier. Og problemet er stort. Ifølge tall fra forsikringsbransjen kolliderte nærmere 1.000 utenlandske vogntog med bilister på norske veier i 2018. I 80 prosent av tilfellene hadde den utenlandske sjåføren skylda, melder NRK. Uken etter Charlie Dans ulykke varslet Statens vegvesen at de kom til å holde storkontroller i flere uker fremover. Målet var å forebygge samt stoppe trafikkfarlige vogntog. Siden er flere hundre vogntog kontrollert, hele landet over. Og resultatene er nedslående. En rekke utenlandske vogntog er ilagt kjøreforbud på stedet i kontrollene.

Den litauiske sjåføren som kjørte inn i Charlie Dan hadde kanskje ikke blitt stoppet dersom han hadde blitt kontrollert før den skjebnesvangre turen. Han hadde lovlige dekk, men de var ikke egnet slik føret var den dagen. Han skulle med andre ord ha tilpasset fart og kjøremønster etter forholdene. Det gjorde han ikke. Denne uken har ulykken gått for retten. Sjåføren erkjenner at farten var for høy, og han erkjenner straffskyld for brudd på veitrafikkloven, men ikke for brudd på straffeloven.

Det har gjort sterkt inntrykk å se videoen fra kameraet sjåføren hadde festet i vogntoget. I videoen kan du se at Charlie Dan ikke hadde en sjanse da vogntoget kom imot. Charlie Dan holdt 20 kilometer i timen da ulykken skjedde, vogntoget kom imot i 88 kilometer i timen. Charlie Dan hadde ingen steder å gjøre av seg. Vogntoget vinglet i flere hundre meter, men kunne ikke stoppe. I videoen ser du at vogntogsjåføren bruker nesten ett minutt på å stoppe vogntoget. Det forteller noe om kraften. Og Charlie Dans ulykke forteller noe om at dette kan skje oss alle. Som Ramona sier: «I dag, min sønn, neste gang en annen …».

Men Ramona har bidratt til at «neste gang en annen» kanskje ikke skjer. I hvert fall ikke like ofte lenger. At hun har klart å stå opp som hun har gjort, midt i det som må være en forelders aller verste øyeblikk, er imponerende. Midt i sorg og stor usikkerhet ropte hun på politikere og transportnæringen. Hun ble hørt. Og ropet fikk svar.

Charlie Dans ulykke har reddet liv, og Ramonas største sorg er blitt årets største bidrag til trafikksikkerheten.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse