Annonse
I VEGGEN: Det gikk galt for rute 26 på vei til sentrum en ettermiddag i februar. Det veltet også bussjåførenes ønske om mindre passasjerklager. Foto: Yngve Olsen Sæbbe

Raseriet på rute 26

En bussjåfør, en bussjåfør er en mann eller dame med godt humør. En busspassasjer, en busspassasjer. Hvor blid er egentlig han?

Hetsen av bussjåførene kan se ut til å ha nådd nye høyder - med antydninger om at sjåførens bakgrunn og hudfarge har noe med vedkommendes evne til å kjøre buss å gjøre.

Midt på vinteren i «snyhållet» Tromsø røyner nok humøret på for enhver bussjåfør. Det er bare kjeft å få, og arbeidshverdagen går på helsa løs, sa bussjåførene til Nordlys 17. februar. 

- Vi har fått henvendelser fra våre medarbeidere, som har nådd en grense for hva de klarer. De lever med trusler om gebyrer i millionklassen ved forsinkelser, og bussene ligger nærmest strødd i traseene. Samtidig har annenhver passasjer et behov for å fortelle sjåføren hvor ubrukelig han er, sa Einar Berg, sjåfør og tillitsvalgt i NTF hos Nobina i et forsøk på å få passasjerer til å besinne seg. 

Så veltet rute 26 inn i veggen på et hus.

Bildet av bussen som lå klint inntil husveggen ble det delt på sosiale medier med lystige kommentarer og en hel del direkte hets av bussjåfør, Nobina og - ja - været.

Hetsen av bussjåførene kan se ut til å ha nådd nye høyder - med antydninger om at sjåførens bakgrunn og hudfarge har noe med vedkommendes evne til å kjøre buss å gjøre. Vi kan lese i kommentarfelt og høre at «det er jo bare utlendinger» som kjører bussene. «De vet ikke om Sørsjeteen og Lehne-småttet eller snarveien over til Charlottenlund».

Buss i husvegg-situasjonen veltet bussjåførenes forsøk på å be busspassasjerer om å besinne seg. Nå fikk vi enda mer å klage over, og en ikonisk hendelse som vil kunne illustrere busstilbudets elendighet i år framover (og som også står fint til denne kommentaren…).

Dessverre. For bussjåførene i Tromsø fortjener en klapp på skulderen og et smil. Det er selvsagt den opplagte grunnen til det: Normal høflighet. Men også en anerkjennelse av den situasjonen yrkesutøverne befinner seg i. Mangelen på bussjåfører er prekær. «Ingen» vil bli bussjåfører, og med en rådende oppfatning av at de ikke takler føret, ruter eller evner å svare på alt det turister spør om, er omdømmet til denne yrkesgruppen på et nivå som ikke vil gjøre det veldig attraktivt i framtiden heller.

Hvem drømmer om å bli bussjåfører i dag? Når både naboen, familien og kollegene dine hakker løs på denne yrkesgruppen, vil denne drømmen bli stadig mer uvanlig.

- Det gjør noe med folk, å få høre hvor ubrukelige de er i absolutt alle sammenhenger, hver eneste dag. Jeg håper at dette stanser ved at folk sier opp jobben, og at det ikke går lengre. For det går ut over våre medarbeideres helse og familieliv, sa Berg.

Per dags dato mangler cirka 2500 bussjåfører på landsbasis. Fram til 2030 må 1000 nye sjåfører rekrutteres om kollektivtilbudet i det hele tatt skal fungere, mener NHO Transport. På landsbasis har to av fem bussjåfører utenlandsk bakgrunn. Også Nobina i Tromsø reddes av at utlendinger vil ta jobben. Der er omtrent hver tredje sjåfør utenlandsk.

Mens vi ønsker oss et stadig mer utbygd kollektivtilbud i Tromsø og i landsdelen for øvrig, er altså rekrutteringen til dette yrket faretruende lav. 

Tilbake til bussen i husveggen: En buss som kan velte sånn, gjør selvsagt noe med tilliten vår til bussen og dens sjåfør. Etter flere hendelser med nestenulykker, sprukne glass og sjåfører som bruker håndholdte mobiltelefoner mens de kjører, er tillitsforholdet mellom bussjåfør og busspassasjer tynnslitt i Tromsø. Det er klart. 

Denne uka setter Nordlys søkelyset på busstilbudet i Tromsø. Hva ligger det i kontrakten til Nobina? Hvordan skal vi få en stabil tjeneste inn i framtiden? Hvordan er det å være busspassasjer? Hva er det verste i en bussjåførs hverdag?

– I dag er nok ikke sjåførjobben drømmejobben til folk. Yrket har behov for bedre omdømme. Jeg mener det er en fin jobb å kjøre buss om du liker å kjøre, liker folk og vil ha et godt miljø rundt deg, sier driftssjef og leder i Nobina Troms, Magnar Nilssen til Nord24/Nordlys.

Omdømmet til bussjåførene er det ikke bare passasjerene som kan avhjelpe. Riktige rutetider, skodde busser og økt framkommelighet vil gjøre mye av jobben. Bedre lønns- og arbeidsvilkår er arbeidsgiversidens ansvar, men kanskje bør minstekravene til oss busspassasjerer være at vi må like å sitte på, like folk og prøve å sørge for et godt miljø rundt oss.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse