Annonse
BILTRAFIKK: Staten har satt Tromsø i en såkalt «catch 22» situasjon: den krever nullvekst i personbiltrafikken, men vil ikke gi kommunen verktøyet som trengs for å få dette til. Foto: Torgrim Rath Olsen

Regjeringen stikker kjepper i hjulene

Det er altså regjeringen som har trenert en avtale som vil medføre det staten selv etterspør: nullvekst og aller helst nedgang i personbiltrafikken i Tromsø.

Tromsø kommune klarer ikke å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken. Derfor straffes kommunen ved at staten holder tilbake over 30 millioner kroner i tilskudd. Det skjer mens den samme staten, ved samferdselsdepartementet, ikke klarer å komme til forhandlingsbordet om en byvekstavtale for Tromsø, hvor et av formålene nettopp er nullvekst i personbiltrafikken!

Staten har dermed satt Tromsø i en såkalt «catch 22» situasjon: den krever nullvekst, men vil ikke gi kommunen verktøyet som trengs for å få dette til.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen deltok nylig på et nettverksmøte i departementet, hvor han benyttet anledningen til å brumme litt, som han selv betegner det. For både Tromsø kommune og Troms fylkeskommune har utarbeidet et felles grunnlag for forhandlinger med staten om byvekstavtale. Flere ganger har de henvendt seg til departementet, foreløpig uten å få svar.

Tromsø kommune har i snart to år, siden desember 2017, vært startklar til forhandlingene. Det er med andre ord ikke kommunens feil at samtalene ikke er kommet i gang. I februar i år forsikret samferdselsminister Jon Georg Dale at han ikke hadde noe ønske om å forsinke eller trenere forhandlingene, men det var altså før valgkampen hadde startet, og bompenger ble det helt store og politisk betente temaet.

Fremskrittspartiet fikk panikk da Nei til bompenger-partiene begynte å kapre tradisjonelle Frp-velgere, og det hele kulminerte med et bompengeforlik i regjeringen. Det som kom ut av dette, var bompengefri E8 inn til Tromsø, men der stopper også avklaringene. Hva som skal skje med byvekstavtalen er fortsatt i det blå.

Det er altså regjeringen som har trenert en avtale som vil medføre det staten selv etterspør: nullvekst og aller helst nedgang i personbiltrafikken i Tromsø. Uten bompenger har ikke Tromsø 20 prosent egenfinansiering til nye veiprosjekter som staten krever. Og uten egenfinansiering ingen bygging.

Hvilken konsekvensanalyse som lå bak bompengeforliket i regjeringen er et godt spørsmål. Trolig forelå det ingen i det hele tatt. Men vi må kunne forvente at departementet nå har en plan for den videre trafikkutviklingen, klima og miljø i byene våre, inkludert Tromsø. Å straffe noen for ikke å ha kommet i gang med å redusere biltrafikken når det er departementet selv som har stukket kjepper i hjulene for dette, er pinlig!

 

 

 

 

 

 

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse