Annonse
I RETTEN: Driftssjef i Babcock, Hilde Sjurelv, møter egne piloter i retten denne uka. Foto: Torgrim Rath Olsen

Rettssak med bare tapere

Rettsaken mellom Babcock og selskapets egne piloter denne uka handler i stor grad om lønn.

Da pilotene etter en langvarig konflikt signerte arbeidsavtalen med Babcock, gikk mange av dem ned over hundre tusen kroner i lønn. Og fartsiden de hadde som flygere, fikk de ifølge NRK ikke med seg i beregningen av lønn.

Rettsaken har bydd på minst en overraskelse. Den er at Babcocks driftssjef Hilde Sjurelv i et intervju med NRK sier hun følte seg presset til å overta flyverne fra den forrige operatøren, Lufttransport.

I den grad det er utfordringer i samspillet mellom de ansatte og arbeidsgiveren, øker slike uttalelser neppe motivasjonen.

Det er lite som tyder på at det var realistisk for Babcock å hente piloter fra noe annet sted enn nettopp Lufttransport, eventuelt Widerøe. Piloter som kan fly kortbanenett i Norge vokser ikke på trær.

Babcocks plan lot til å være å rekruttere Lufttransport sine piloter, men til en lavere pris, gjennom å omgå eksisterende tariffavtaler. De nasjonale helseforetakene la jo nettopp til rette for dette gjennom et anbud som ikke inneholdt virksomhetsoverdragelse.

Det er fra flere hold, blant annet direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF, antydet at pilotene ikke har vært på tilbudssiden med sin arbeidsgiver. Liten fleksibilitet vil naturligvis gjøre det utfordrende å få kabalen til å gå opp når uforutsette situasjoner oppstår.

Det finnes ingen dokumentasjon på disse påstandeme.  Vi må med andre ord legge til grunn at pilotene har sterke lojalitetsbånd til pasientene i nord.

Men skulle pilotene tape i retten, vil det åpenbart ikke styrke lojaliteten til arbeidsgiver. Det er grunn til å anta at flere vil se seg om etter jobb andre steder.  Det er stor etterspørsel etter erfarne piloter i industrien generelt, også i SAS.

Utfallet av saken er uvisst. Skulle Babcock tape, kan det få store økonomiske konsekvenser for driften. Da forsvinner mye av marginene og fortjenesten selskapet la til grunn i anbudet.

Andre lignende saker kan peke i disfavør av Babcock. Det finnes nemlig flere parallelle saker i nord nylig. For eksempel hurtigbåtkontrakten; med nytt selskap, nye båter, og nye driftsstyringssystemer . Der ble det gjennomført en virksomhetsoverdragelse.

Det samme gjelder busskontrakten i Tromsø, materiellet er skiftet ut, men sjåførene er med over til Tide gjennom en virksomhetsoverdragelse.

Det er en stor risiko for at det som skjer i Nord-Troms tingrett er en rettssak med bare tapere, inkludert pasientene i nord, uansett utfall.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse