Annonse
Det er direkte naivt å ikke se en russisk dronesvermoppvisning i Kirkenes som en forholdsvis usminket makt- og våpendemonstrasjon som føyer seg pent inn i rekken av andre lite vennligsinnede russiske kapasitetsdemonstrasjoner, skriver Svein Wara om det spesielle åpningsarrangementet under årets Barents Spektakel. (Foto: Ksenia Novikova, Barentssekretariatet og Barents Spektakel)

Russisk dronesverm over Kirkenes sentrum!

Det er vanskelig å se for seg at en norsk aktør vil ha et ønske om en tilsvarende våpendemonstrasjon i en russisk by.

Det var med vantro jeg så programmet til kulturfestivalen Barents Spektakel i går kveld. Dronesverm arrangementet Flock-60, styrt av russiske programmerere, skulle opplyse nattehimmelen over Kirkenes. På grunn av mye vind ble oppvisningen utsatt til torsdag. «Fred eller maktdemonstrasjon?» «En ustoppelig droneflokk er på vei», sier Barents Spektakel i sin presentasjon av arrangementet, og viser med usmakelig tydelighet at de er klar over hva de sysler med.

Dronesvermteknologi er i aller høyeste grad våpenteknologi og innenfor militær forskning forskes det intensivt på både bruksområder og motmidler. Teknologien bærer et potensiale til å bli det neste store massedrapsvåpnet og er et utrykk for menneskehetens ustyrlige søken etter makt, ondskap og undertrykking. Autonomt samvirke mellom mange droner i sverm er avansert og ressurskrevende forskning, og eier av denne teknologien har åpenbart ikke kunst som formål med teknologi utviklingen. Det er direkte naivt å ikke se en russisk dronesvermoppvisning i Kirkenes som en forholdsvis usminket makt- og våpendemonstrasjon som føyer seg pent inn i rekken av andre lite vennligsinnede russiske kapasitetsdemonstrasjoner - som missiloppskyting rett utenfor norskekysten og GPS jamming av Øst-Finnmark. Det som er spesielt med denne oppvisningen er at den er velsignet og fasilitert av en norsk kunstformidler som dermed løper andres ærend. Det er følgelig nødvendig å spørre Barents Spektakel om de har til hensikt å gjøre seg til et talerør og virkemiddel for det Russiske statsapparatets påvirkningsoperasjoner mot Norge. Dette tjener hverken det norske samfunnet eller folk til folk samarbeidet, og er mest egnet til å skape frykt, usikkerhet og motsetninger.

Utvikling av svermteknologi er en arena for aktører med tilgang til høy kompetanse og store ressurser. Også Forsvarets Forskningsinstitutt forsker på hvordan man kan få mange droner til å operere sammen for et bestemt formål. Droneteknologi er forlengst blitt en våpenteknologi der farkostene brukes som plattform for å bære våpen og overvåkningsmidler. Også allment tilgjengelige droner i fritt salg er omgjort til våpenplattformer. Det fikk Putins styrker i Syria erfare allerede i begynnelsen av 2018 da dårlig forberedte russiske styrker i basen Khmeimin ble angrepet av enkle og ordinære droner styrt av syriske opprørsgrupper. De ødela flere jagerfly og drepte flere russiske mannskaper. Angrepet ble oppfattet som et svar på at Putin allerede hadde feiret og delt ut medaljer i Kreml over sin seier i Syria.

Kunsten som uttrykksplattform er gitt en fri og uredigert rolle i det norske samfunnet, men med frihet kommer også ansvar. Kunst som uttrykksform i en politisk kontekst må være balansert for å fremstå legitim, i motsatt fall blir kunsten propaganda. Det er vanskelig å se for seg at en norsk aktør vil ha et ønske om en tilsvarende våpendemonstrasjon i en russisk by. Det vil tjene liten hensikt for en part som ønsker å fremstå som ansvarlig, tilbakelent og beroligende overfor sin motpart. Så hva er da hensikten med denne demonstrasjonen? Kunsten som politisk budskapsplattform må bære et ansvar for hva hensikten med formidlingen er. Hvis formidlerens hensikt bare er å skape oppmerksomhet og oppstyr uten å reflektere over avsenders hensikt, blir kunsten bare løs og ustyrlig kanon i et politisk maktspill, og i dette tilfellet et virkemiddel for et Russland som ønsker å fremstå skremmende og overlegen. Hvis festivalen Barents Spektakel har til hensikt å være nyttige idioter for et autoritært russisk statsapparat, på feil kurs, så trenger hverken Norge eller Kirkenes-samfunnet arrangementet. Årets festival spør treffende i sin omtale av seg selv: «- styrer Russland alt?»

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse