Annonse
Inntil man får realisert en ny Kvaløyforbindelse, så bør Vegvesenet kunne pålegges å etablere/drifte en vekselkjøring på brua. Hvis ikke, så bør kommunen av hensyn til trafikantene og boligplanene etablere ordninger uten Vegvesenets treghet, skriver Terje Walnum. (Foto: Yngve Olsen)

Sandnessundbrua har høyere kapasitet

Det er 4-6 år siden flere interesserte foreslo vekselkjøring på Sandnessundbrua i rushtidene. Det vil bringe ned køer, ventetid og bortkastet tid og øke brukapasiteten.

På Tromsøbrua ble det innført vekselkjøring i det verste presset før Tromsøysundtunnelen ble ferdig. Opplegget for gjennomføring ligger i arkivet hos Vegvesenet, politiet og kommunen.

Den gang hadde Tromsøbrua mindre trafikk enn Sandnessundbrua har i dag, Så det er på høy tid at det blir en avlastning. Brua kan få 50 % høyere kapasitet, minst!

Kommunen må kreve løsning

Hvorfor ble det ikke noe av forslaget for noen år siden? Ingen av de 3 etatene får noen målbare «inntekter» fra en slik sak, og de pådrar seg en del utgifter. Gevinstene oppstår i form av spart tid for berørte trafikanter. Gevinstene er egentlig langt større enn kostnadene, dvs en samfunnsøkonomisk kjempegevinst. Men gevinsten vises ikke i noen regnskaper, så da er ikke de 3 etatene veldig interessert.

Dette krever politisk initiativ og krav fra kommunen, ellers blir løsningen pånytt begravd i byråkrati.

Som kjent har Vegvesenet innført en byggestopp og etableringsnekt på Kvaløya, samtidig som Vv sitter med nøkkelen til stor kapasitetsvekst på brua. Man bør nå kunne tillate utvikling av reguleringsplaner for ulike områder på Kvaløya. Inntil man får realisert en ny Kvaløyforbindelse, så bør Vv kunne pålegges å etablere/drifte en vekselkjøring på brua. Hvis ikke, så bør kommunen av hensyn til trafikantene og boligplanene etablere ordninger uten Vegvesenets treghet.

Byggenekt på Kvaløya kan avvikles

Nordlys har nettopp rapportert at en byvekstavtale kan kreve at kommunen stryker veiprosjekter i Tenk Tromsø, herunder ny Kvaløyforbindelse. Samtidig er ny Kvaløyforbindelse kanskje den viktigste mangelen i hele trafikkbildet i Tromsø. Da bør man innse at bypakke med bompenger og byvekstavtale egentlig er en uvelkommen og unødvendig tvangstrøye for Tromsø.

Som kjent har dept’et og Vegvesenet lurt Tromsø til å vente i årevis på å få orden på en avtale. Imens forsinkes alle forbedringer og investeringer i Tromsø, og trafikkøene med bortkastet tid vokser. Det illustrerer bare byråkratiets og sentrale politikeres evneløshet og fremdriftsmangel i bypakkesaken.

Så Tromsø må spørre seg om vi er tjent med å innordnes i dept’ets tvangstrøye hvor man må godta alle utsettelser, pålegg og forordninger uten et fnugg av fremdrift i veitiltak i kommunen. Er vi da bedre tjent med å fristilles? Husk at bypakkene baseres på en soneinndeling med bydelsgjerder på Tromsøya som ingen vil ha, med tillegg for omkjøringer og lengre kjøringer som ingen vil ha, pluss noen hundre millioner i bompenger fra bilbrukerne, som ingen vil ha.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse