Annonse

Enda et kretsmesterskap i nord

NRK Nordland og Avisa Nordland kan begeistret melde at Bodø «blir den nordnorske basen for såkalte laksefly».

Begge mediene melder at det dreier seg om sjømat fra Nord-Norge som har blitt kjørt med tog eller vogntog til Oslo hvor det deretter flys ut til markedene i Europa, Østen eller USA.

– Det er et enormt potensial med å eksportere sjømat direkte fra Nord-Norge og ut i verden, sier Elnar Remi Holmen i Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS).

Det har Holmen helt rett i, bortsett fra en ting: Ingen har besluttet at Bodø skal være «hub» for flyfrakt av fisk fra hele Nord-Norge. Det er ikke forankret verken hos interesseorganisasjonen Sjømat Norge eller sjømatnæringen i  Nord-Norge.

Dessuten virker det ikke som noen god ide.  For de store sjømatregionene i Senja, Sør-Troms, Lofoten og Vesterålen er det langt mer hensiktsmessig å frakte fisken ut fra Evenes. Og for Finnmark er Banak et foretrukket alternativ.

Det som er saken, er at Avinor har igangsatt et utredningsarbeid, der man ser nærmere på mulighetene for å øke flyfrakten fra Nord-Norge. Og hvordan Avinor skal legge til rette for dette.

Når det finnes konkrete og gode prosjekter i Finnmark og Hålogaland knyttet til dette, virker det merkelig at man rykker ut i Bodø og lanserer seg som en nordnorsk sentral på området. Uten å ha snakket med noen andre enn seg selv.

Desto flere konkurrerende prosjekter som finnes i nord, desto større er sjansen for at Gardermoen ender opp som vinneren. Derfor burde Nord-Norge lett kunne samle seg om Evenes og Lakselv.

Særlig Evenes-prosjektet er spennende. Der har lokal sjømatindustri jobbet med å utvikle et tilbud der terminal, utstyr og opplæring er i ferd med å komme på plass. Prosjektet er 100 % finansiert av private. Evenes ligger svært gunstig til i forhold til slakterier og pakkerier. Og vil dekke et område fra Arnøy i Nord-Troms til Steigen i Nordland.

I dette området blir det produsert om lag 400.000 tonn i året, og når Salmar får på plass sin produksjon på Senja vil dette volumet øke betydelig.

Avstanden til flyplass vil være fra en halv time til fem timer – dette gjør Evenes sin beliggenhet god, som en flyplass som betjener to fylker.

Fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen bør understøtte de gode prosjektene i Lakselv og på Evenes. Og bidra til at man ikke spenner bein på hverandre i nord.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse