Fra en fylkesvei i Karlsøy kommune.

Sats på Karlsøy-pakke!

En stor opprustning av fylkesveiene i Karlsøy er en bedre investering enn et enkelt tunell-prosjekt, skriver Nordlys på lederplass.

I stedet for å kjempe for et prosjekt som kløyver kommunen og vekker stor motstand regionalt, burde Karlsøy starte arbeidet med en stor Karlsøy-pakke for å ruste opp fylkesveiene.

Langsund-forbindelsen overlevde fellesnemdas møte i Vadsø, med et nødskrik. Det er snakk om et fylkeskommunalt låneopptak på 650 millioner kroner for å lage en undersjøisk tunell til Reinøy utenfor Tromsø, med 250 innbyggere.

Det virker allerede nå klart at deler av finansieringen må hentes fra driftsbudsjettet. Det vil dermed gå på bekostning av blant annet videregående skoler i Troms og Finnmark. Dette er en uansvarlig måte å prioritere på, og til tross for at tilhengerne av prosjektet feirer det som en seier, er det fremdeles et håp om at Langsund-prosjektet kan bli stoppet av fornuften.

Nye Troms og Finnmark fylke er helt i starten av et budsjettarbeid der de kartlegger hva de har råd til å investere i. Gjeldsnivået kan bli farlig høyt, og selv om nemds-medlemmene ikke ønsket å ta Langsund ut, er det til slutt det nye fylkestinget som senere i år skal ta stilling til budsjettforslaget som kommer.

Risikoen er stor for at Karlsøy kommune da går glipp av store investeringer til samferdsel. Det vil i så fall være selvforskyldt, for man har satset på helt feil prosjekt. Langsund er nemlig et prosjekt som splitter, og ikke samler.

I en slik situasjon burde man tenke nytt. Man kan for eksempel legge til grunn at Karlsøy ved siden av Balsfjord er kommunen der flest kilometer med fylkesvei er grusvei. Og veiene er i elendig forfatning.

I stedet for å kjempe for et prosjekt som kløyver kommunen og vekker stor motstand regionalt, burde Karlsøy starte arbeidet med en stor Karlsøy-pakke for å ruste opp fylkesveiene.

Det går an å lære fra et strategisk taktskifte som bar frukter på Senja for noen år tilbake, i forbindelse med den såkalte Torsken-pakken.

En kostbar interntunnel red fylkespolitikken som en mare, inntil daværende ordfører Fred Flakstad i Torsken tok grep sammen med flere andre. Det ble presentert en pakke med mange mindre prosjekter som erstattet ett stort. Det viste seg lettere å forankre, i både fylket og på Senja.

Torsken har nå fått veier med mye større nytte enn en enkelt tunell mellom sør og nord-bygda. I tillegg kommer bru, en mindre tunell og skredsikring som kommer langt flere til gode.

Et tilsvarende initiativ bur nå komme fra Karlsøy-samfunnet selv. En stor opprustning av fylkesveiene i Karlsøy er både mer samlende og en bedre investering enn Langsund-forbindelsen.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse