Annonse
Kø og dårlig byluft er et stort og økende problem i Tromsø. Det har ikke vært bygd nye transportløsninger i byen de siste 25 årene, mens folketallet har økt med 35 prosent i samme periode.

Tapte år for Tromsø

Tromsø risikerer å betale en høy pris for å holde Ernas kaos-regjering samlet.

Fornuften seiret i E8-saken, etter årevis med rot og vingling fra både regjeringen og Høyre og Frp lokalt. At det var lurt å velge den korteste , billigste og mest miljøvennlige veien har lenge vært opplagt for alle andre enn Høyre og Frp. At man nå gjør opp for egne feil med å gjøre veien bompengefri, skulle nesten bare mangle.

Går man nærmere inn i Statsministerens forslag til enighet mellom de fire regjeringspartiene, er det etterlatte inntrykket at Regjeringen gir med den ene hånden, og tar med den andre, når det gjelder Tromsø.

Med unntak av E8 gjennom Ramfjord, er det ingenting som tyder på at det kommer til å lukte asfalt i Tromsø de neste årene. Om det blir et løft for kollektivtrafikken, er også usikkert. Det er dårlig nytt for en by der det de siste 25 årene ikke er gjennomført en eneste stor investering innenfor samferdsel. Det er et trist faktum at en stor del av dagens tromsøværinger ikke engang var født da det siste store løftet i de sentrale bydelene ble gjort, og daværende samferdselsminister Kjell Opseth klippet snoren til Tromsøysundtunnelen i 1994.

Det betyr at køene i Tromsø kommer til å fortsette å vokse, og etterslepet på trafikkutbyggingen kommer til å øke.  Hvilken vilje partiene i Tromsø lokalt har å løse disse store utfordringene, vil vi få svar på etter valget. Vi håper på en bred tverrpolitisk samling der Tromsø-politikken legger bort kjekling og tar ansvar for byens framtid, uten å støtte seg på ytterfløyene.

Det har nå gått seks lange år siden Erna Solberg leverte sitt løfte om fem milliarder til samferdsel i Tromsø. Det har vist seg å være et av de aller største løftebruddene i norsk politisk historie. 

Faktum er at dersom regjeringen svekker muligheten til å utvikle Tromsø som motor i nord gjennom veier og moderne systemer for transport, svekker man også Nord-Norge. Det er nok å kaste et blikk på den urovekkende befolkningsutviklingen i landsdelen sett under ett.

Beslutningsvegring og omkamper lokalt har åpenbart mye av skylden for situasjonen Tromsø har havnet i.  I tillegg kan det se ut til at Tromsø risikerer å betale en høy pris for å holde Ernas kaosregjering samlet. Seks år med Erna Solberg fremstår stadig mer som seks tapte år for den største byen i Nord-Norge.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse