Vi forventer at statsminister Erna Solberg rykker ut umiddelbart og setter skapet på plass i offentligheten. Alt annet vil være en aksept av en justisminister som vil kneble den frie pressen.

Sett skapet på plass, Erna!

Selv om Solberg ikke lenger kan love ny E8, regner vi fortsatt med at de som stiller spørsmål på vegne av velgerne hennes, kan regne med å få svar.

Selv om Solberg ikke lenger kan love ny E8, regner vi fortsatt med at de som stiller spørsmål på vegne av velgerne hennes, kan regne med å få svar.

Fakta først: Statsminister Erna Solberg har lovet velgerne i Troms ny innfartsvei til Tromsø. Ikke bare det, men hun har til og med lovet bompengefri E8. Det gjorde hun over hele førstesida til Nordlys under valgkampen for fire år siden.

- Dette er prosjekter som vi lover å starte om vi vinner valget, uttalte Solberg til Nordlys. 

Høyre gjorde et godt valg i Troms. Partiet økte oppslutningen med 5,1 prosentpoeng fra forrige stortingsvalg og økte med ett mandat.

14 måneder etter valget, i november 2014, stadfestet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) valgløftet. Byggingen av ny E8 skulle være i gang før neste stortingsvalg, lovet statsråden i Nordlys.

Nå er det drøyt syv måneder igjen til valget. Ingen spade er satt i jorda. Det er flere grunner til det. Men det som er oppsiktsvekkende, er at statsministeren plutselig ikke lover noe som helst.

- Noen tror disse prosjektene var et valgløfte for fireårsperioden, men det var det ikke, sa statsministeren til avisa iTromsø i forrige uke.

I samme intervju sår Solberg tvil om E8 blir bompengefri. For nå kan hun plutselig ikke forskuttere noe som helst, før Nasjonal Transportplan (NTP) legges frem. Merkelig nok kunne hun forskuttere bompengefri E8 allerede i april 2013 – som opposisjonspolitiker, men ikke i dag når hun sitter med makta.

Dette var bakteppet da Nordlys intervjuet statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) under helgas fylkesårsmøte i Troms Frp. På vegne av våre lesere stilte vi relevante spørsmål til statssekretæren i samferdselsdepartementet om veitraseen som hans regjering har lovet å bygge, uten bompengefinansiering.

Statssekretæren kunne, i likhet med statsministeren, heller ikke love at E8 er med i regjeringens forslag til neste NTP, som etter planen legges fram i mars. Nordlys stilte betimelige spørsmål rundt det viktigste veiprosjektet i Troms som ennå ikke er igangsatt. Og statssekretæren ga runde svar.

Så gjorde Nordlys en feil. I en oppdatert tittel på Nordlys.no skrev vi: «Han vil ikke love ny E8: Ser en veldig stor utfordring med prosjektet». Den andre setningen i tittelen var det enkelt og greit ikke dekning for. Tvert imot: Karlsen påpekte at det ikke er til hinder for E8-prosjektet at reguleringsplanen ikke er klar ennå. Feilen skyldtes en misforståelse på vårt nyhetssenter og ble korrigert noen få minutter senere.

Dette satte sinnene i kok hos statssekretær Karlsen og flere sentrale partifeller, deriblant justisminister Per-Willy Amundsen. Han beskylder Nordlys for å drive med «fake news» og han gjentar den samme gamle leksa, som han har gjort i årevis, om at Nordlys er Pravda.

Såpass bør vi kanskje tåle, vil mange mene. Amundsen kaller Pravda-sammenlikningen en morsomhet. Jeg kaller det et kalkulert forsøk, fra en statsråd, på å bygge ned tilliten til et mediehus han selv innrømmer å ha et anstrengt forhold til.

Langt mer alvorlig blir det imidlertid når han, som statsråd, truer med å boikotte deler av pressen. Som justisminister skulle man forvente at han var den fremste beskytter av demokrati og pressefrihet. Men den gang ei.

- Vi trenger jo ikke å snakke med Nordlys. Det finnes andre medier vi kan bruke for å få frem vårt budskap, sier justisminister Amundsen til Nordlys.

Og med disse ordene begynner for alvor eimen fra det totalitære regimet som Pravda var en del av å sive inn i det offentlige rom. Vi har altså en statsråd som vil velge bort medier som ikke stiller de spørsmålene som passer statsråden, og heller snakke med de mediene som stiller de «riktige» spørsmålene. Det er så udemokratisk som det kan bli.

Vi forventer at Amundsens sjef, Erna Solberg, rykker ut umiddelbart og setter skapet på plass i offentligheten. Alt annet vil være en aksept av en justisminister som vil kneble den frie pressen.

For når Nordlys stiller spørsmål om E8 til Karlsen og Amundsen, gjør vi det ikke minst på vegne av de 36.978 velgerne i Troms som stemte fram Høyre og Frp i 2013 – med håp en ny, bompengefri E8-trasé. Selv om Solberg ikke lenger kan love ny E8, regner vi fortsatt med at de som stiller spørsmål på vegne av velgerne hennes, kan regne med å få svar.   

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse