Annonse
Matematikkfaget i norsk skole er stadig mer preget av planer og rapporter - planer som fra første dag bygger på at det som «nå» skal skje er basert på at du som elev har fått gjort det du skal i forhold til forrige plan. Men hva med alle de elevene som har hatt glipptak underveis...? Illustrasjonsfoto: Scanpix

- Det skal du ha lært!

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er store penger å hente for samfunnet på at det umiddelbart settes inn geriljatiltak overfor jentene.

Vi skal stifte bekjentskap med Nille – ei jente som går første året på studiespesialisering i videregående skole. I dag har hun akkurat fått tilbake matteprøven de hadde for tre dager siden, og ingen av de involverte er fornøyde med prestasjonen. Aller minst Nille selv.

Nille synes ikke matematikk er det morsomste i verden. Men har erkjent at det er et nødvendig onde for at hun skal få fullført drømmen: Å utdanne seg til sykepleier og kunne hjelpe andre og vise omsorg. Hun mener bestemt at hun vil duge i dette yrket. På veien har hun valgt den enkleste matematiske vei.

Men så er det denne matten, da. Nær strykkarakter på nytt, og hun er livredd for at det skal gå galt til slutt. Det er disse hersens brøkene og ikke minst denne faktoriseringa som hun sliter med. Eller for å si det rett ut: Ikke får til! Ligninger er også noe herk, men funksjoner går bra.

Læreren har kommentert dette i prøven: - Dette skal du ha lært, er kommentaren fra henne. Og nå står hun foran Nille og gjentar budskapet: - Dette skal du ha lært, og du må jobbe for å tette disse hullene, sier læreren. Kvinende høyt.

Nille vet i grunnen hvorfor det har skjært seg. Det dreier seg om et par-tre år i grunnskolen da livet ikke var helt i vater. Hennes far var dødssyk, men berget heldigvis livet. Men det krevde mye av den unge Nille. Først og fremst mentalt, dernest måtte hun bruke mye tid på å hjelpe pappa. Og det var i denne tiden at gnisten ble tent – hun merket at hun likte å hjelpe pappa med det aller meste. Hun var glad i pappaen sin, så derfor føltes det helt naturlig. Og pappa viste at han satte pris på det Nille gjorde. Før hun sovnet om kveldene tenkte hun ofte på at denne omsorgen kunne hun bedrive også overfor andre…

Hullene, ja. Det er ikke så lett å komme i gang. For hun innser at hun trenger hjelp med brøkene, hun skjønner bare det første eksemplet om brøker i læreboka. Deretter er det stopp. Hun trenger å få forklart i detalj hvordan det hele fungerer. En som setter seg ned med henne og forklarer og hele tiden forsikrer seg om at hun forstår. Men hun kvier seg for å spørre læreren om hjelp. Vil liksom ikke stikke seg ut

Venninna Petra er nemlig i samme situasjon, og hun spurte om hjelp. Det ble en hel prosess med flere møter og greier. Og endte med at Petra fikk et par timer med den samme læreren, en lærer som hun fikk lite ut av. De har snakket om å spørre om å få et par timer med en annen lærer…

Vi forlater Nille og Petra der – det er slett ikke sikkert at Nille får oppfylt sin drøm. Selv har jeg vært mattelærer i årevis på flere nivå, mest på videregående. Og – ja, jeg bryter sammen og tilstår at jeg har brukt «det skal du ha lært» flere ganger! Det er kanskje det jeg er minst stolt av i løpet av min mangeårige lærergjerning…

Men jeg har blitt oppmuntret til det! For presentasjon av faget matematikk i det norske skoleverk er stadig mer preget av planer og, ikke minst, rapporter. Det dreier seg mer og mer om å kunne signere under på at planene, med sine dølle læringsmål, er fulgt. Et utmerket skalkeskjul for lærere og skoleledere som ikke først og fremst formidler faget, men som følger planene! Planer som fra første dag bygger på at det som «nå» skal skje er basert på at du som elev har fått gjort det du skal i forhold til forrige plan. Men Nille og Petra hadde altså solide glipptak her…

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er store penger å hente for samfunnet på at det umiddelbart settes inn geriljatiltak overfor jentene. Gjør det kjent at tilbudet finnes på din skole, og se til at hjelpelæreren ikke er identisk med den opprinnelige læreren i faget. Den lærer som matcher absolutt alle elever er enda ikke konstruert! Nye innfallsvinkler kan være nøkkelen til suksess. Pyramidebyggerne i det gamle Egypten skjønte at steinen under måtte være skikkelig forankret før en ny stein havnet oppå.

Men det vil koste – sånn med en gang! Og jeg hører budsjettminimalistene som hamrer på min dør og roper korsfest, korsfest. Disse tankene passer absolutt ikke for de som skal sole seg et par år i glansen av et pengesparende budsjett. Vi er avhengig av politikere som har vyer for framtida og som bruker pengene på sikt.

For jeg har lyst til å treffe igjen Nille i sin drømmegeskjeft – ei ung dame med allerede tungt ervervet omsorgsrutine…

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse