Annonse

En komplett skandale

Hvor grove feil kan ledelsen og styre i et helseforetak gjøre, før det får konsekvenser?

Fem måneder etter operatørskiftet i luftambulansen, vedvarer problemene. Tidligere denne uka meldte NRK at det kan komme til å vare langt ut i 2020.

Bortforklaringene fra Bent Høie går på tomgang. Få vet hva statsråden tenker om ydmykelsene han er påført av ledelsen i det statlige helseforetaket Luftambulansetjenesten HF (LAT HF). I halvannet år har opposisjonen herjet nådeløst med ham på Stortinget.  

Hver gang Høie må svare for seg om kaoset, forsvinner enda en liten bit av tilliten til ham og regjeringen i distriktene. Dessverre for Høie er han bundet til masten i et skjebnefellesskap med styret og ledelse i Luftambulansetjenesten HF.

Der er det mirakuløst at persongalleriet er det samme, etter å ha gjennomført en anbudsprosess der alt har gått galt. De som er ansvarlige er direktøren Øyvind Juell, styrets leder Steinar Marthinsen og nestlederen Randi Spørck. Ingenting tyder på at de har tillit hos piloter, helsepersonell eller pasienter. Men i helsefortaksmodellen er det vanskelig å se at det finnes noen øvre grense for hvor grove feil man kan begå, før det får konsekvenser. Hvem kan glemme Juells propagandaskrift “Kvaliteten vant”?

I opinionen har Babcock blitt et skjellsord. Men det er ikke flyselskapet som har skapt krisen. Det er LAT HF som har skapt situasjonen ambulanseflytjenesten nå befinner seg i. En kompetent oppdragsgiver og innkjøper ville sett de store manglene i fremdriftsplanen fra Babcock. Drevne aktører innen luftfart beskriver feilene som innlysende og helt åpenbare. Og verst av alt; advarslene ble fremført i klartekst før overtakelsen, fra en mengde fagfolk med lang erfaring.

Tildelingen av ambulanseflykontrakten til en ny aktør, uten at det forelå en realistisk fremdriftsplan på hvordan kompetanse og kunnskap opparbeidet gjennom flere tiår skulle overtas, er i nå i ferd med å utspille seg som en komplett skandale.

At man planla å overta pilotkorpset gjennom et massivt lønns og pensjonskutt, noe som var åpenbart for LAT HF når de studerte økonomidelen av tilbudet fra Babcock, burde fått alarmklokkene til å ringe. Men ledelsen og styret i LAT valgte å lukke ørene. De ville ikke se, de ville ikke høre. Hadde de bestemt seg for hvem som skulle vinne anbudet?

Det de i stedet gjorde, enten bevisst eller gjennom ubevisst inkompetanse, var å senke inngangsbilletten. De delte ut en konsesjon til en operatør som verken var forberedt, eller hadde en god plan for å bli kvalifisert. På toppen av det hele ga man deretter denne operatøren «fødselshjelp» gjennom helt absurde lettelser i kontrakts-kravene, der befolkningens sikkerhet ble skjøvet til side.

Flere juridiske eksperter har fra før av pekt på at tildelingen fremstår som et klart brudd på anskaffelseskriteriene.  Og resultatet ser vi nå - ambulansefly som står på bakken og ikke kommer i lufta.

Og kanskje mest oppsiktsvekkende av alt; alle ser nå at Babcock får ubegrenset med tid på å etablere kompetansen de hadde garantert, og som kontrakten krever, skulle være på plass innen 1.juli. Det styrker antakelsen om at Babcock og LAT HF har smeltet sammen i en høyere enhet.

Hva ledelse og eierne hos anbudstaperne Lufttransport AS tanker om det uvirkelige narrespillet de er utsatt for, er et åpent spørsmål. Det er ikke utenkelig at de vurderer et rettslig etterspill etter et anbud som ser ut til å ha vært helt umulig for dem å vinne.

Helseministeren selv balanserer på en knivsegg.  Nå kommer mørketiden og vinteren for fullt i nord. Et eller flere dødsfall som en konsekvens av de grove tabbene i Luftambulansetjenesten HF, vil være tragisk for de som rammes.

Men om det verste nå skulle skje, vil ikke Bent Høie lenger ha noe sted å gjemme seg. Og det vet helseministeren selv.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse