At Sintef gjennom sin leder for Nord-Norge, Jørn Eldby, stiller seg negativ til jernbaneforlengelse – før utredningen foreligger – er direkte oppsiktsvekkende, skriver Gunnar Thraning. Thraning kommenterer en kronikk i Nordnorsk debatt som Elby (over til venstre) forfattet sammen med Stig Winther (under) – og som Sjømat Norge-direktør Geir Ove Ystmark (til høyre) har støttet med kommentarer på Facebook.

Skittent spill fra mektige aktører

Jeg savner samfunnsansvar og en mer overordnet tilnærming fra både den ene og den andre av aktørene som er nevnt i mitt innlegg.  Hvor er de blitt av, samfunnsbyggerne?

Fire og en halv time og 310 km etter at Charlie hadde takket foreldrene for en etterlengtet juleferie hjemme på Sortland i Vesterålen stoppet bilturen brått i møtet med et utenlandsk vogntog ved Nordkjosbotn, knappe 7 mil fra Tromsø.  Det ble ikke noe gjensyn med kjæresten for den 22 år gamle jusstudenten denne ettermiddagen.

Når det har vært kraftig fokus på kontroll av farlige, utenlandske vogntog på norske veier denne vinteren, har vi Charlies mor Ramona Lind å takke for det.  Ingen av oss er i stand til å forstå hvordan hun samtidig som sønnen lå livstruende skadet på sykehus klarte å stå frem i media og på en så rolig og sindig måte si fra om at nå må noe gjøres.

En forlengelse av jernbanen nordover fra Fauske (Narvik) gjennom Troms fylke ville gjøre det mulig å forby «unødvendig» vogntogtrafikk på E6 fra Narvik gjennom Troms.  Det ville tvunget fram andre transportløsninger.  Alt tyder på at det som i praksis er vedvarende, passiv motstand fra Høyre og Arbeiderpartiet også denne gang vil sette en effektiv stopper for forlengelsen av jernbanen nordover.  Det er nok allerede ryddet plass nederst i skuffen for utredningen av prosjektet som blir lagt frem av Jernbanedirektoratet senere i år.   

Charlie ble offer i et spill der mange mektige aktører er involvert og der det er enorme summer i spill.  Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har oversett protester fra LO og har vært en aktiv pådriver for å få på plass EUs nye regler for kabotasjekjøring.  Resultatet er at det vil bli stadig flere utenlandske vogntog å se.  Dette er i stor utstrekning billig materiell som ikke er egnet til bruk på norske vinterveier.  Seriøse norske aktører i bransjen ville aldri investert i noe slikt og norske sjåfører ville aldri satt seg bak rattet i bilene.  Utviklingen fører til at norsk transportnæring, slik vi har sett den, er i ferd med å bli utradert.  «Fri fagbevegelse» på nett skrev i november med henvisning til en artikkel i Stavanger Aftenblad at det er blitt 4000 færre norske sjåfører på to år.  At den norske trailersjåføren er en truet art.

Man kan like det eller ikke, men ingenting tyder på at utviklingen vil stanse opp.  Det sørgelige er at det i alt for mange miljøer jobbes aktivt for at folk som har behov for å komme til Tromsø for f.eks. sykehusbehandling, studier eller for å kunne ta et sydenfly herfra ikke skal kunne gjøre det på en trygg måte.

En av de mektigste spillerne ved bordet er Narvikmiljøet.  Havnedirektør Rune J. Arnøy og hans medspillere vektlegger vern av Narviks sterke stilling innenfor logistikk her nord tyngre enn at narvikingene skal kunne sende sine barn trygt til studier i Tromsø.  Det er slik det er.

At Sintef gjennom sin leder for Nord-Norge i en kronikk på nordnorskdebatt før helga er negativ til jernbaneforlengelse før utredningen foreligger er direkte oppsiktsvekkende.  Har Sintef, som på sin hjemmeside omtaler seg selv som «et av Europas største uavhengige forskningsinstitutter», en like lettvint tilnærming til alt de jobber med?

Og det stopper ikke der.  For administrerende direktør i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark, hev seg til med kommentarer på Facebook til innlegget til Sintef Nords direktør Jørn Eldby (og Narviks egen «wonderboy» Stig Winther).  Sjømat Norge skal ifølge egen hjemmeside ivareta interessene til 600 medlemsbedrifter innenfor fiskeri- og havbruksnæringen.  

Adm. dir. Geir Ove Ystmark skrev blant annet følgende på Facebook i en kommentar til Eldbys (og Winthers) kronikk:

«Har lest kronikken og kan ikke se annet enn at den er faglig sterk og velformulert.  Sjømatproduksjonen foregår ved kysten og det er neppe mulig å etablere jernbane til hvert produksjonssted..».  

Ystmark unngikk å svare på min gjentatte oppfordring om å utdype hvorfor han anser Sintefs kronikk som «faglig sterk».

Sjømat Norge stiller seg altså negativ til videreføring av jernbanen.  Mitt spørsmål om hva Sjømat Norges bidrag vil være for at «sjømatnæringen ikke skal være en stadig økende trussel for veifarendes liv og helse» ble besvart med noen lengre «avhandlinger», der essensen var at «næringen ønsker tilrettelegging for mer gods på båt og bane.  Ystmark skriver også at «vi etablerte Trygg trailer, er tydelig på at myndighetene må kontrollere tøffere og er også klare på kravet om bedringer av vegforbindelser som skaper ulykker.  Våre bedrifter bør sjekke kvaliteten på bilene, dekkene til trailerne».  Han skriver også at «det er mange næringer som bidrar til økt transport.  Økt netthandel og varehandel bidrar».  Osv.

Sjømatnæringen roper altså i hovedsak på staten og fraskriver seg ansvar.

Veksten i sjømatnæringen er driveren for at vi får stadig flere utenlandske vogntog på veiene i Troms og Finnmark.  Hadde det ikke vært for returfrakten av fisk, hadde mye av varestrømmen skjedd på annet og tryggere vis.  Det som teller for næringsaktørene er pris.  Unnskyld uttrykket, men de driter i vår sikkerhet, både sjømatnæringen, Posten Norge og de store næringsaktørene for øvrig.

Hele verden sies å etterspørre fisken vår.  Fiskerinæringen går så det suser.  Likevel motarbeider sjømatnæringen alternative transportløsninger som aldri kan bli billigere enn tyrkiske og rumenske vogntog.

Jeg savner samfunnsansvar og en mer overordnet tilnærming fra både den ene og den andre av aktørene som er nevnt i mitt innlegg.  Hvor er de blitt av, samfunnsbyggerne?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse