Annonse
Skru på lysene, Tromsø kommune! Vi ønsker alle å være trygge i trafikken, uansett om vi kommer på fire eller to hjul, og på to eller fire bein, skriver Dana Meknas. (Foto: Dana Meknas)

Skru på lysene, Tromsø kommune!

I Tromsø er det ufrivillig Earth Hour hver kveld.

Det er oktober, det er høst, dagene blir kortere og kveldene blir mørkere. Man legger om til vinterdekk på bilen, og kanskje også på sykkelen, og roter opp gamle refleksbånd med halvveis utviskede logoer som man ikke helt kjenner igjen. Sola går ned stadig tidligere, og om kvelden nå er det faktisk riktig mørkt. Det er som en tidligere kollega av meg en gang sa: «Det fine med mørket e at det e da kan man se alle de flotte lysan!». Og det skulle man jo tro. Men ikke i Tromsø.

Det er nemlig noe unikt med måten gatene i Tromsø er belyst på. Det er liksom litt tilfeldig om gatelysene er på eller ikke. I hvert fall virker det slik. Og ofte er det ei ganske lang strekke i den samme gata som er mørklagt. Hadde det vært bare en stakkars lyktestolpe her og der som manglet lys, så hadde det vært noe annet. Men her er det ofte snakk om et godt stykke av veien som er fullstendig svart. Når man må bruke langlysene på bilen for å komme seg rundt i nabolaget, da er det noe som ikke stemmer.

Har man et problem med noe, så skal man ta det opp med den det gjelder. Det mener i alle fall jeg. Men etter en kort og høflig henvendelse til Tromsø kommune og Bydrift, ble jeg ikke så mye klokere. Tilbakemeldingen var at i gatene der det for tiden drives med graving eller asfaltering eller annet type arbeid – og det er jo ikke så rent få om dagen det gjelder – er strømmen rammet. Ja vel. Men jeg mener da virkelig å ha kjørt i flere områder der det ikke er en eneste spade å se – og likevel er det mørkt. Det er ikke bare de gatene der det jobbes – i noen områder føles det som om det er annenhver gate det er snakk om. Og dersom det er sånn som det nå sies at det er – kommunalt arbeid i gatene er årsaken til at lyktestolpene har tatt seg en hvil – går det ikke da an å sette opp noen alternative lyskilder mens arbeidet pågår?

Til og med deler av veien mot Tromsøbadet er mørk. Det hjelper ikke med skilting til badeanlegget om man må føle seg frem dit. Spesielt om man kommer kjørende fra universitetet. For ikke å snakke om parkeringsområdet utfor Tromsøhallen – der det farter masse barn og unge både på sykkel og til fots som skal hjem etter trening. Der er det jammen ikke lett å manøvrere bilen fra den ene enden til den andre og samtidig føle seg trygg. Og dette er ikke noen ny problemstilling – jeg kan ikke huske å ha kjørt rundt nordsiden av øya, mellom Hamna og Stakkevollan, én eneste gang etter å ha fått lappen - uten å sitte en meter fremoverlent, mysende og kjørende 30 km under fartsgrensa. Og nå har bare jeg hatt offentlig tillatelse til å kjøre rundt på veiene i akkurat fem år. Det finnes sikkert noen der ute som kan skrive under på at det er mange veier rundt omkring som har vært for mørke lenger enn det.

Stort sett uansett hvor man kjører, blir man stadig overrasket av folk som plutselig blir halvsynlige i veikanten, gjerne like før de sprader over veien eller mens de rusler langs en trafikkert vei uten fortau. Med litt lys på veien rekker man i alle fall å stoppe før det går galt. Det lille lyset man får fra egne frontlykter er faktisk ikke nok til å se lenger enn noen meter rett foran bilen. Og vi trenger å se mer enn det. Mye mer.

Ikke forstår jeg hvorfor vi må ha Earth Hour hver kveld – på ufrivillig basis – ute. Av og til tenker jeg at dette er et strømsparingstiltak. Millionunderskuddet i kommunen er så stort at nå må man bare gjøre noe for å hente inn de pengene fra et sted. Hadde jeg hatt den magiske dingsen fra Harry Potter – den der som kan samle opp lys og så fordele det ut igjen, så skulle jeg kjørt rundt (jeg kunne skrevet gått rundt, men det ville vært en løgn) i hele Tromsø og satt lys i lyktestolpene. Og kanskje satt opp noen flere lyktestolper enkelte steder (*kremt* ved alle idrettsanleggene i byen *kremt*). Har du fyr, Tromsø?  

En gang i tiden lærte kjørelæreren min meg at det er cirka 50 meter mellom hver lyktestolpe. På den måten skulle det bli lettere for en fersk bilfører å beregne hvor langt unna bilene på veien var når vi skulle øve på innkjøring på vei. Vel, det er langt mellom lyktestolpene i Tromsø. I alle fall de man kan se. Noen steder betydelig lengre enn 50 meter.

Noen vil kanskje si: Drit i bilen! Ta fatt på sykkelen du også! Det blir en helt annen debatt. Så vidt jeg vet, fungerer ikke de lyktestolpene som er slukket for syklister heller.

Så skru på lysene, Tromsø kommune. Få lys i lyktestolpene. Eller sett opp noen alternativer der det drives med diverse gatearbeid. Vi ønsker alle å være trygge i trafikken, uansett om vi kommer på fire eller to hjul, og på to eller fire bein.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse