Annonse
- Hvis vi overtar regjeringskontorene etter valget vil vi bruke fem milliarder kroner på en veipakke i Tromsø-regionen, konstaterte Erna Solberg. Men det var før valget i 2013.

Skryteliste og valgbløff

Høyre og regjeringen har ikke lang tid på seg til å vise handlekraft i forhold til statsministerens valgløfter til landsdelens største by. Men det er enda mulig å redde et snev av troverdighet. Det kan regjeringen gjøre ved å prioritere E8 inn til Tromsø, og løfte veien opp i Nasjonal Transportplan.

At Nordlys har børstet støvet av Erna Solbergs storstilte løfter til velgerne i Tromsø i 2013, har åpenbart falt både Troms og Tromsø Høyre tungt for brystet. Dette er muligens årsaken til at realitetsoppfatningen der i gården ser ut til å ha kjørt i grøfta, parallelt med de omfattende løftene til statsministeren.

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen og tidligere byrådsleder Øyvind Hilmarsen står fortsatt inne for valgløftene og mener de omtalte veiprosjektene er godt i gang. For ordens skyld, dette lovet Solberg i april 2013: Ny bompengefri E8 gjennom Ramfjorden, tunnel gjennom Tromsdalstiden, ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya, og ny fergefri forbindelse over Ullsfjorden. - Hvis vi overtar regjeringskontorene etter valget vil vi bruke fem milliarder kroner på en veipakke i Tromsø-regionen, konstaterte Erna Solberg.

Det er tre og et halvt år siden. Hva er situasjonen i dag? Ikke ett eneste av disse løftene er holdt. Likevel sier Gudmundsen og Hilmarsen at de er forbauset over at det ikke skjeles til de store utbyggingene og satsingene i Tromsø og Nord-Norge under den nåværende regjeringen.

Den største forbauselsen her er imidlertid at Høyre er freidig nok til å ta æren for blant annet forskningsskipet “Kronprins Haakon”, den nye A-fløyen ved UNN og videre utbygging av MH bygget ved Universitetet. Alle disse investeringene ble faktisk vedtatt av den forrige regjeringen. At Høyre nå vil dra veksler på at de blåblå viderefører byggeprosjektene, er pinlig. Hva er alternativet, Øyvind Hilmarsen?

Det tar tid å bygge vei, ifølge representant Gudmundsen. Det kan vi være enige i, men for den sittende regjering later det til å være ekstra tidkrevende. Det er oppsiktsvekkende når statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet nærmest peker nese til Tromsø når statsbudsjettet ikke inneholder en krone til en allerede stortingsvedtatt trafikkmaskin i Nord-Norges største by. Enda mer oppsiktsvekkende blir det når den tidligere varaordføreren i Bodø begrunner det med en manglende underskrift på en avtale. Det er skikkelige byråkrattakter og regelrytteri fra en Frp'er. Og det er klart tingene tar  ekstra lang tid når de sitter fast i papirmølla til Samferdselsdepartementet og Tom Cato Karlsen.  

Høyre og regjeringen har ikke lang tid på seg til å vise handlekraft i forhold til statsministerens valgløfter til landsdelens største by. Men det er enda mulig å redde et snev av troverdighet. Det kan regjeringen gjøre ved å prioritere E8 inn til Tromsø, og løfte veien opp i NTP. Det er et faktum at veien er blitt både dyrere og lengre enn først planlagt, men det må de lokale partifellene, med Hilmarsen i spissen, stå til ansvar for. Det er av sine egne man skal ha det.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse