Bildet av stappfull landgang fredag ettermiddag, forteller at logistikken ikke er helt som den skal være. Og det i en terminal som skulle ha nettopp logistikk som selve utgangspunktet for byggingen. Foto: Tone Ingebrigtsen

Slik skal det ikke være!

Helt uholdbart, sier havnedirektøren. Det er ikke vanskelig å være enig i det!

Som nok et paradoks var jo en av intensjonene med å bygge denne terminalen at publikum skulle slippe å stå ute i all slags vær og vente. Nå er det nettopp det de må.

Den nye havneterminalen er igjen i hardt vær. Denne gangen er ikke vanskelighetene knyttet til Hurtigruten og dens utfordringer med å legge til kai, nå er det hurtigbåtenes ankomster og avganger som er problemet. Bildet av stappfull landgang fredag ettermiddag, forteller at logistikken ikke er helt som den skal være. Og det i en terminal som skulle ha nettopp logistikk som selve utgangspunktet for byggingen.

Men, som britene sier, «the proof of the pudding is in the eating». Etter at terminalen ble åpnet i sommer, har det vært mange klager fra dem som den først og fremst er til for, nemlig passasjerene. Skiltingen har vært dårlig, folk har ikke funnet fram og har kommet for seint til sine respektive skipsavganger og så videre. Det blir også oppfattet som relativt meningsløst at passasjerene skal være nødt til å gå opp trappa til andre etasje, og så ned igjen, for å komme til hurtigbåtene.

Nå er høsten her, ferien er avviklet og hurtigbåtene er fulle av passasjerer til og fra byen. Spesielt i helgene er trafikken stor. Det er ikke noe nytt, slik har det vært i årevis. Derfor blir det mildt sagt underlig at man har laget sluser der folk må stå som sild i tønne for å komme seg av eller på båtene. Bildet fra forrige fredag vitner om at den ene landgangen er helt utilstrekkelig. Som nok et paradoks var jo en av intensjonene med å bygge denne terminalen at publikum skulle slippe å stå ute i all slags vær og vente. Nå er det nettopp det de må.

Det har i det hele tatt vært svært mye støy rundt den nye havneterminalen. Konfliktene har stått i kø. Den største har vært uenigheten med Hurtigruten. Her har bølgene gått høyt om både trygg legging til kai og havneavgifter. Nå har Kystverket konkludert med at Tromsø Havn har tatt seg for mye betalt i anløpsavgift, og nå må trolig millioner tilbakebetales til aktørene.

I tillegg har det vært konflikter om plasseringen av bussene, støy rundt taxi-parkeringen og uklarheter vedrørende inngåtte kontrakter. Det fikk vaktselskapet Trygg Vakt merke. Da firmaet skulle ta de avtalte lokalene i terminalen i bruk, viste det seg at noen andre hadde flyttet inn!

Den nytilsatte havnedirektøren, Jørn-Even Hanssen, har fått mange utfordringer i fanget. Forhold knyttet til terminalen har vært adskillig mer krevende enn vanlige startvansker. Men nå lover den nye sjefen å rydde opp. Enkelte strakstiltak skal på plass, og  mulighetene for å utvide eller få på plass en ekstra landgang skal også vurderes. Selv var han passasjer på fredag, og står midt i den køen vi ser på bildet. Og han konkluderer: slik det er nå er det helt uholdbart! Det er ikke vanskelig å være enig i det.

  

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse