Sluket Tindtunellen

Derfor vil jeg ikke ha Tindtunnelen

Det er uforståelig at Miljøvernforbundet og Naturvernforbundet går for dette prosjektet.

Martin Hansen og Georg Johansen fra styret i Tindtunellen har et forsøksvis saklig innlegg i tilsvar til min oppfordring til den nye ledelsen i Tromsø om  å tenke en gang til rundt E8. Svaret hjelper dessverre ikke så mye. 

For det første: Det er riktig at jeg mener at det eneste logiske ved å gå øst i Ramfjorden er at Tindtunellen realiseres. Uten TT så er østalternativet alldeles håpløst.

For det andre: Det betyr ikke at jeg er for prosjektet  Tindtunellen - jeg er 100 % mot!

Hvorfor:

1. Det er prisen som er avgjørende. Et beløp på mellom 3 og 4 mrd kroner skal finansieres. Så langt er det ingen av de ansvarlige partiene i Tromsø som har gått for dette, bare vage halvløfter om at en gang inn i fremtida (les laaaangt inn i fremtida - skal vi si mellom 50 og  100 år?). Hadde vi hadde nok penger så måtte man for min del gjerne bygge - men nok penger har vi som bekjent ikke.

2. Det finnes en pott. Relativt lille Tromsø  kan ikke få hva man ønsker, noen andre er også med i prioriteringene - Vestlandet, Østlandet, Trøndelag og resten av Nordnorge vil spørre om dette er et fornuftig prosjekt. Går Tindtunellen igjennom vil andre prosjekt tape og rykke ned i prioritet. 

3. Vi har bøttevis av andre og mer påtrengende behov. Jeg vil anføre:

a) Miljøtiltak i sentrum - kollektivsatsing, gange og sykkel. En storstilt satsing her vil bringe Tromsø inn som en av  landets fremste miljøbyer og spare inn CO2 langt utover den beskjedne innsparing som evt. TT vil gi. Pr idag henger Tromsø langt etter på dette området, og vil dratte enda lengere bak dersom bilalternativene velges. 

b) Kvaløyforbindelsen

c) Tverrforbindelsen

d) Ullsfjordsforbindelsen - bruer, tuneller og eventuelt en fast forbindelse under Lyngenfjorden - et glimrende og viktig prosjekt. 

e) Nord-Norgebanen, først realisering av Tromsbanen

f) Midtdelere langs E6

-

Det er uforståelig at Miljøvernforbundet og Naturvernforbundet går for dette prosjektet, sistnevnte sogar for en ytterligere tunell mellom Sørbotn og Fagernes. Bare bilene kan puttes inn i et fjell så blir tydeligvis utslippene borte. Her har man ikke forstått at bak Tindtunellprosjektet står bil og entreprenør-Høyre. Sist gang vi så disse kreftene i fri flyt var da man etablerte alle tunellene på øya på 90-tallet. Av rundt 800 mill investert gikk en  bare en liten brøkdel (10-15%)  til myktrafikken. Tindtunellen er egentlig nøyaktig samme filosofi og om mulig enda mer ulogisk.

Tilslutt et lite kritisk tankeeksperiment som alle kan gjøre seg:  Tindtunellen er bygd. Bompengefinansiering er helt nødvendig - skal vi si 80 kr pr passering for å være litt beskjedne, jmfr Ryaforbindelsen. Du kommer til inngangen og har valget 80 kr for å passere - 0 kr for å bruke gammelvegen. Hva velger du? Jeg vet iallfall hva jeg velger. Gjør du?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse