Annonse

Snart tilbake på 1985-nivå

Det er interessant å lese hos E24 om den teknologiske utviklingen og elektrifiseringen av fly.

I dialogen om en helt nødvendig utvidelse av Vadsø Lufthavn har både Avinor-direktør Dag Falck Petersen og Widerøes toppledelse kommunisert at el-fly skal redde verden og kortbanenettet innen 2030, mens jeg har omtalt dette som drømmetenkning.

I artikkelen hos E24 kommer altså en meget god oppdaterende status på dette, med dårlig nytt for elfly-optimistene.

Med de siste dagers nyheter om kutt i kommersielle flygninger fra Widerøe i tillegg, så er det langt på overtid nå. Overtid for at både Avinor, Widerøe og Regjeringen v/Samferdselsminister Hareide begynner å ta inn over seg og forstå de reelle konsekvensene i fremtiden, og at:

1. Elektriske fly kommer ikke til å være operativ med 39-40 seter i kommersiell drift ifra 2030.

2. Widerøes flypark settes på bakken i 2030. Da er den oppbrukt, men kanskje noen få av flyene kan gis litt forlenget levetid i form av et år eller to ekstra.

3. Det finnes ingen gode erstattere til dagens Dash-8.

4. Dette får svært negative konsekvenser bla. for Vadsø som er helt avhengig av flyruter direkte tur-retur Vadsø-Tromsø og Vadsø-Alta.

5. Å ikke forlenge rullebanen i Vadsø harmonerer svært dårlig med at Varanger vil være et vekstområde innen turisme i fremtiden.

6. En liten spådom fra meg: Om ingen med ansvar tar  ansvaret sitt på alvor, så ses vi ombord i en Twin Otter igjen i 2030. Da er vi vel tilbake til 1985 nivå i Finnmark og Nord-Norge.

Snakk om å hekte av en hel landsdel i sin nesegruse tro på at teknologiutviklingen, i form av elektriske fly, skal bli redningen for det norske kortbanenettet anno 2030.

Kom i alle fall ikke da å si at ingen sa noe, eller at det ikke forelå advarsler.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse