Annonse
Ilustrasjon: Georg Blichfeldt og Øyvind Mikalsen

Sophie Elise tilbyr rabatt på botox … og palmeolje

Isachsen tilbyr følgerne 20 prosent rabatt på sprøytestikk med restylane og botox i ansiktet.

Den nye trenden med rumpebilder og rumpetrening på Isachsens blogg er resultat av kroppspress:

”Dere har ikke fulgt med i timen. Det er en ny tid nå, og man påvirkes fra flere kanter enn kun utdannede journalister eller toppsjefer. Og jeg synes det er jævla kult”, skriver Sophie Elise Isachsen. Hun er kåret til mektigste kvinne i norske medier av Medie24.

Det skal være sikkert. Vi har ikke fulgt med i timen. Det burde for lengst vært satt mer fokus på rosabloggernes innflytelse. Det var først da Isachsen hentet sine følgere ut av jenterommet i et felttog mot palmeolje og Freia, at vi fikk øye på den.

Maktbasen er bloggen. Isachsen har 50 000 til 70 000 unike lesere hver dag. Typisk jenter fra 12 - 20 år. Noen av dem helt ned til åtte. Innflytelsen de utsettes for i den rosa hverdagen handler ikke om miljø. Det dreier seg om utseende. Isachsen tilbyr følgerne 20 prosent rabatt på sprøytestikk med restylane og botox i ansiktet.

Om de bruker klinikken hun ”er så fornøyd med”. Ikke noe for de under atten, bemerker hun, men uttrykker samtidig ”full forståelse” for dem som ”har store komplekser og ikke klarer å vente”. Påvirkning fra andre enn ”utdannede journalister eller toppsjefer” fungerer: ”Synes du er kjempepen og vil ta restylane i leppene snart”, skriver Eline i kommentarfeltet på bloggen. Kult? Lovlig? Botox er et legemiddel og det er forbud mot markedsføring.

Felles for flere rosabloggere, Therese Charlotte (tcmn.blogg.no), Caroline Sofie (carolinesofiee.blogg.no) og Sophie Elise, er et prosjekt som går ut på å underlegge seg en stereotyp for kvinnelig utseende hentet fra underholdningsindustrien; - store pupper, store lepper, liten nese, lange øyevipper, stor rumpe, en maske av sminke.

Bloggen handler om vegen mot dette målet; - plastiske operasjoner, kontursminke, innsprøytninger, selvbruning, extensions, rumpetrening. Hovedinnholdet i bloggene er bilder hvor rosabloggerne poserer med det ervervede ”perfekte” utseendet. Samtidig knytter bloggerne de unge følgerne til seg gjennom – i alle fall tilsynelatende – å dele sitt liv med dem. ”Jeg vil være akkurat som deg”, skriver Jona i kommentarfeltet.

Dette høres ut som oppskriften på kroppspress, i en tid hvor depresjon og spiseforstyrrelser hos unge jenter - knyttet til et negativ kroppsbilde - er et alvorlig og voksende samfunnsproblem. Rosabloggere er gjerne selv ofre for kroppspress. ”Det begynte med et voldsomt fokus på kropp og utseende. Man blir jo bombardert med budskap om at man ikke er god nok sånn som man er,” sier blogger Cathrine Heienberg om bakgrunnen for sin avhengighet av avføringspiller. Fotballfrue 

forteller hvordan kroppspress fikk henne til å redigere seg selv tynnere på bilder. Den nye trenden med rumpebilder og rumpetrening på Isachsens blogg er resultat av kroppspress: ”Har aldri vært interessert i rumper, men etter at jeg har begynt å følge så mange inspirasjonsbrukere på Instagram, så er jeg plutselig utrolig interessert i å ha svær rumpe og smal midje”, forteller hun. Og så beskriver hun presist hvordan kroppspress fungerer. ”Visste dere at man kan ta fillers i rumpe og hofter også? Dette sluker man som om det er normalen, og lurer seg selv til å tenke; - hvorfor er ikke jeg sånn?”

Dermed sparker hun beina unna det offensive forsvaret hun og andre rosabloggere har forsøkt å bygge mot anklager om at de utøver kroppspress. Det hjelper ikke å vise ”sannheten bak de perfekte bildene”. Det fungerer ikke med kunnskap om at det finnes fregner og uren hud bak sminken, silikonimplantater i brystene, at leppene var små og at nesen er kjøpt. Tvert om, det fungerer som bruksanvisninger. Motemagasiner tok unge jenter i hånda og lærte dem å mestre utseende-stereotypene med sminketips, slankekurer og treningsråd. Rosabloggerne går et drøyt steg videre med sprøytetips og operasjonsguider.

I det siste stuntet i bloggtrendensannheten bak bildene” viser Sophie Elise fram strekkmerker på låret og skriver at ”hun skjemmer seg ut”. Man må stirre for å kanskje kunne se strekkmerkene. Rommet mellom det perfekte og skavanken blir umulig trangt; - definert av rosabloggernes selvopptatthet hvor de gransker egen kropp på febrilsk jakt etter feil. Isachsen betror oss at hun legger hånda over mikro-strekkmerkene når hun tar bikinibilder.

Det er det som er den egentlige moralen. Skavankene vises fram slik at vi lærer at de skal skjules. Når tusenvis av ”perfekte bilder” pøses ut på bloggene er det det som oppleves som det autoritative forbildet. Det er slik jenter bør se ut.

Med manager fra det smarteste PR-byrået i landet, Anti, i ryggen framstår Isachsen med ny profil; - seriøs og samfunnsengasjert. På bloggen dominerer utseendefokuset. Ikke et ord om regnskog siden felttoget mot Freia under slagordet ”Palmeolje er noe dritt”. Tvert i mot; - hun markedsfører sminke som inneholder palmeolje (se www.tjomlid.com) og lokker med 25 prosent rabatt, til tross for at hun har lovet å droppe slike produkter.

I redaksjonelle media er idealet å legge avstand mellom reklame og redaksjonelle medarbeidere, slik at økonomiske motiv ikke skal påvirke deres uavhengighet. I bloggverden er meningsprodusenten og den forretningsdrivende en og samme person. Isachsen står med begge beina i kassa-apparatet. Det kan være det som er årsaken til at det er blitt tyst om regnskog.

Vi bør se på innholdet i rosabloggene med et skeptisk blikk. Det bør oppfattes i like stor grad som kalkulert markedsføring, som ærlige forsøk på å formidle meninger og virkelighet. Da Isachsen for en tid tilbake hadde behov for å fortelle at ikke alt hun skriver skal tas på alvor, la hun åpen sin strategi:

”Alt med blogg handler om image (…) Jeg kjører den barbie-looken og en gang i blant må jeg «vinne folk»  tilbake igjen med innlegg om dyrevern, at jeg har vært deprimert, blitt mobba osv. Det er slik denne bloggverden fungerer”.

Makta finnes også i rosa innpakning. Det er på tide at redaksjonelle media dykker ned i rosabloggene og gjør dem til gjenstand for analyse og kritikk. Når politikere og spaltister heier på Sophie Elise, er det neppe tilbud på restylane og botox til unge jenter de har i tankene. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse