Annonse
URO:De ny anbudene om Hurtigruten gjør det mulig for staten å endre hele opplegget.

Spillet om Hurtigruten

Nord-Norge fikk aldri tog. Nå spøker det også for Hurtigruten.

Dersom Hurtigruten også svekkes, blir taperrollen dypere

Tidligere strategidirektør i Hurtigruten, Steinar Sæterdal, har ringt advarende i skipsklokka. I en kronikk hos Nordnorsk debatt nylig påpekte han at tiden begynner å bli knapp for Samferdselsdepartementet. Nåværende avtale med staten om kysttrafikk utløper i 2019. Innen den tid skal anbudsprosess gjennomføres og kontrakt godkjennes. Den nye prosessen gjør det også mulig for departementet å endre opplegget for kysttrafikken fra Bergen til Kirkenes. Slik er Hurtigruten kommet i spill. 

Samferdselsdepartementet, ved statssekretær Amund Drønen Ringdal (H), bekrefter overfor Nord24 at man nå vurderer behovet for å videreføre dagens hurtigruteoppdrag på kystruten Bergen-Kirkenes. De vurderer også hvor stort omfang en statlig anbudsavtale skal ha. Ringdal kunne benyttet andelningen til å forsikre Kyst-Norge om at Hurtigruten vil være viktig også i framtiden. Det gjør han ikke. I stedet opplyser han at det foreløpig ikke er tatt stilling til eventuelt videre kjøp av tjenester på strekningen.

Historisk har Hurtigruten vært uløselig knyttet til det nordnorske næringslivets behov for varetransport. Grunnleggeren, handelsmannen Richard With, opplevde tidenes sildeeventyr på slutten av 1800-tallet. Men sildetønnene hopet seg opp på kaiene i Vesterålen og nådde ikke ut til markedene. Slik ble ideen om Hurtigruten til. Den ble realisert gjennom den dyktige losen Anders Holte fra Sandtorg. Holte utviklet et system med notater og stoppeklokke som gjorde det mulig å seile også om natta. En storslått innovasjon.

Som Nordlys tidligere har påpekt, står Nord-Norge i fare for å få en taperrolle i framtidas samferdselspolitikk. Det miljøvennlige toget stopper i Fauske. Landsdelen er henvist til klimabelastende løsninger som bil og fly. Nord-Norges krav om en jernbaneløsning har blitt avvist gang på gang. Et viktig motargument har vært at man bygger ikke jernbane i et kystdistrikt, der bruker man skip for å frakte gods og passasjerer. Dersom Hurtigruten også svekkes, blir taperrollen dypere. I det lengste vil vi tro at sentrale myndigheter ser dette poenget, ikke minst siden Hurtigruten også er en klippe for det norske reiselivet.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse