Annonse
Våre tre flyselskap, Widerøe, SAS og Norwegian, trenger at vi som nasjon stiller opp for dem alle – ikke bare for ett av dem, skriver Geir Sætre.

Statlig konkurransevridning - et skudd i blinde

Uten en solid luftfart vil Norge bli et fattigere land. Ikke bare økonomisk, men også menneskelig.

I dag kom nyheten om at SAS mottar en stor økonomisk redningspakke fra den svenske og danske staten. Flere har tatt til orde for at også Norge kjøper seg inn i SAS, men ingen har offentlig tatt til orde for at staten burde gjøre det samme med Widerøe og Norwegian.

Norge er et langstrakt land. Det bor folk i stupbratte fjellsider, i viker og sund, på øyer og i byer. Landet vårt er en samling distrikter av varierende størrelse. Effektiv samferdsel er viktig for å binde sammen alle distriktene, uavhengig om transportmåten foregår på vei, eller med båt, tog eller fly.

Våre tre flyselskap, Widerøe, SAS og Norwegian, trenger at vi som nasjon stiller opp for dem alle – ikke bare for ett av dem. Statlige avgjørelser har fjernet store deler av inntektsgrunnlaget, og de opplever et midlertidig likviditetsproblem. Like konkurranse- og rammevilkår er en viktig forutsetning for at de tre flyselskapene skal kunne konkurrere mot hverandre for å gi oss som passasjerer og landet vårt de beste tjenestene, men også fordi de tre selskapene står skulder ved skulder i den krisen de er inne i nå.

For noen måneder siden startet jeg en Facebook-gruppe til støtte for Norwegian, men jeg ser at de medlemmene som er ansatte i Norwegian ikke ser på sine kolleger i Widerøe eller SAS som konkurrenter, men som kolleger. Det eksisterer en stor grad av «korps-ånd», som mange andre bransjer kan misunne dem. Dersom Norge skulle støtte SAS, men ikke noen av de to andre selskapene, vil dette være å innføre en splitt-og-hersk-politikk som ikke er landet vårt verdig. I verste fall ville det utradere Norwegian, noe som ville vært katastrofalt for konkurransesituasjonene, og ikke minst rimelige flybilletter til alle de små distriktene som det finnes så mange av i Norge.

Uten en solid luftfart vil Norge bli et fattigere land. Ikke bare økonomisk, men også menneskelig. Mange vil ikke kunne besøke sine elskede, enten fordi det er for langt å reise uten fly eller fordi billettene er for dyre. Ikke alle har hele familien samlet rundt seg i de største distriktene våre, som for eksempel Oslo, Bergen eller Trondheim. Derfor er det viktig at Norge som nasjon ikke støtter ett selskap, men i stedet ser på hvordan de kan støtte alle tre.

Noen vil kanskje hevde at flyselskapene allerede har fått for mye fra fellesskapet. Men det er feil. Det de har fått tilgang til er statlige lånegarantier. Det betyr at de kan få lån, som de må betale renter og avdrag på, og som i verste fall kan føre dem lengre ut i det økonomiske uføret. På samme måte som at jeg ikke får mer penger å rutte med på lang sikt gjennom å ta opp dyre lån nå, er det med flyselskapene.

TV-programmet «Luksusfellen» er full av folk som trodde de kunne løse sine økonomiske problemer med å ta opp lån. La oss ikke tvinge flyselskapene våre til å havne i samme situasjon. La oss i stedet støtte dem, men stille gode betingelser for de pengene vi stiller til rådighet. La oss kreve at de må drive så «grønt» som mulig, at de må opprettholde et rutenett som dekker Norges mange distrikter, og at de må operere baser innad i landet slik at vi genererer flest mulig norske arbeidsplasser.

Hvis ikke, eller om vi velger å ensidig støtte ett selskap, legger vi grunnlaget for at ett selskap kan konkurrere ut de to andre. De vil da kunne operere med skyhøye priser inntil Ryanair og Wizzair kommer på markedet og skummer fløten på kun de lukrative rutene i landet. Det vil bli katastrofalt for distriktene, for norske arbeidsplasser og for den norske folkesjelen.

En slik konkurransevridning vil være som å skyte seg selv i foten. Og selv om det skjer i blinde, er jeg sikker på at det vil smerte like mye.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse