Annonse
JERNBANE: Tre av fire velgere i Nord-Norge vil ha jernbane videre nordover, viser en ny meningsmåling. Den viser også at myten om at folk i Nordland er motstandere av Nord-Norge banen, har fått seg en alvorlig knekk.

Sterkt folkekrav fra Nord-Norge

Det mest påfallende er at nestlederen i Ap, Bjørnar Skjæran fra Nordland, er helt taus om saken.

Ingen politiker fra Nord-Norge kan nå overse det faktum at videre utbygging av jernbane i landsdelen er blitt et folkekrav fra nord. En meningsmåling Nordlys har fått utført, viser at 76 prosent av innbyggerne i Nordland, Troms og Finnmark stiller seg bak kravet om jernbane fra Fauske og videre nordover.

Dette overveldende flertallet kan ikke ignoreres. For selv blant Høyre og Frp- velgerne er oppslutningen om Nord-Norge banen solid. Med henholdsvis 62,9 og 64,7 prosent, er et stort flertall av deres velgere for banen, i motsetning til partiledelse og statsråder i sør.

Men med 75,4 prosents oppslutning fra Ap-velgere i nord, bør også Arbeiderpartiet ha fått noe å tenke på. Mens partiets stortingsrepresentanter fra Troms vil jobbe aktivt for å få banen på sporet, er det stille fra mange andre folkevalgte Ap-delegater i landsdelen. Det mest påfallende er at nestlederen i Ap, Bjørnar Skjæran fra Nordland, er helt taus om saken. Fylkesrådsleder Tomas Norvoll har heller ikke dukket opp på scenen. Dette illustrerer nok en gang Ap som et svakt og retningsløst parti, uten synlige ambisjoner når det kommer til store samfunnsbyggende og visjonære prosjekt.

Mytene om at folk i Nordland er motstandere av Nord-Norge banen, har med denne meningsmålingen fått seg en alvorlig knekk. Tallenes tale er klar: 72,7 prosent av velgerne i Nordland svarer ja på spørsmålet om det er riktig å bygge banen.

Samlet sett gir altså tre av fire velgere i de tre nordligste fylkene tommelen opp for jernbane videre i landsdelen. Det er flere årsaker til det. Klimasaken er selvsagt helt vesentlig. Folk vet at jernbane er en miljøvennlig løsning. Da blir det uforståelig at noen politikere, med statsministeren i spissen, snakker om konvoier av førerløse vogntog på veiene, som framtidens transportløsning.

For veiene våre er et annet viktig argument for jernbane. Vi har, særlig her nord, noen uhyggelige erfaringer med den voksende mengden trailere på veiene. Produksjonen av sjømat ventes å øke kolossalt, det krever fraktsystemer som er bærekraftige og klimavennlige, noe forbrukerne ute i Europa ganske sikkert vil sette pris på, de også.

Tiden for å bygge jernbane videre i Nord-Norge, er kommet. Folkekravet har aldri vært så sterkt som nå. Jernbanedirektoratets rapport kan, paradoksalt nok, ha medvirket til dette. Et kostnadsnivå som er nær det dobbelte av hva svenskene bygger jernbane for, virker ikke troverdig. Trasévalgene, som fordrer dyre og helt unødvendige undersjøiske tunneler, blant annet, bidrar til mistanke om at dette er gjort for å gjøre prosjektet så dyrt at også denne jernbanerapporten ender med å støve ned i en skuff.

Der hører akkurat denne rapporten for så vidt hjemme. Men så bør det utarbeides en ny, realistisk utgave.

Det er valgår. Det er klokt å ta folkekravet om jernbane på alvor.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse