KØ ETTER ULYKKEN: En trailer fikk sleng på tilhengeren, den kom over i motsatt kjørefelt og traff bilen til Charlie Dan Lind med stor kraft. Hans mamma skrev et innlegg som er delt flere tusen ganger på Facebook: nå må uegnede vogntog stoppes på grensen! Foto: Sebastian Solberg

Stopp dem!

Kjøretøyer med last på flere titalls tonn er rene drapsmaskinene når de kommer ut av kontroll.

Det er hjerteskjærende å lese om de fortvilte foreldrene til Charlie Dan Lind, som ligger livstruende skadet på UNN etter at bilen han førte, ble påkjørt av et vogntog. Men mamma Ramona Lind har et svært viktig budskap hun ønsker å få ut: nå må noe gjøres med dødstrailerne på veiene i nord.

Hun sier til Nordlys at hun har gruet seg hver gang sønnen skulle kjøre fra foreldrenes bosted på Sortland til Tromsø, hvor 22-åringen studerer. Det hun har fryktet mest av alt, skjedde mandag. En trailer fikk sleng på tilhengeren, den kom over i motsatt kjørefelt og traff bilen til Charlie med stor kraft. Nå våker fortvilte foreldre ved sykesengen på UNN og håper at gutten deres skal overleve. Men de vet ikke om han i så fall må slite med omfattende, livsvarige skader.

Norge bruker milliarder på trafikksikring hvert eneste år. Det dreier seg om alt fra autovern, midt-delere og fartsdumper, til bilbeltekampanjer og lyskontroller. Vi slår oss på brystet og erklærer oss for det mest trafikksikre landet i Europa. Men hva hjelper det med moderne bilpark, EU-kontroller og omfattende kampanjer, når vi ikke får bukt med tungtrafikken?

Norge har rundt 35 prosent flere drepte i ulykker med tunge kjøretøy enn andre europeiske land. Halvparten av alle møteulykker med dødelig utfall involverer tunge kjøretøy. Og tungtrafikken bare øker. På landsbasis er det forventet en økning på 40.000 vogntog på veiene hvert år. Får oppdrettsnæringen til den planlagte produksjonsveksten sin, vil det bli enda flere.

Det finnes ikke én norsk samferdselsminister som ikke har vært alvorlig bekymret over utviklingen. Men ingen av dem har klart å sette en effektiv stopper for galskapen. Det er de samme problemene hver eneste høst og vinter: vogntog som sperrer veiene, får sleng, sklir utfor, som overhode ikke er utstyrt for å ferdes på nordnorske vinterveier, og som i verste fall er involvert i alvorlige ulykker. Kjøretøyer med last på flere titalls tonn er rene drapsmaskinene når de kommer ut av kontroll.

Svært mange av disse vogntogene er utenlandske. Ofte kommer de fra Øst-Europa, fra Polen, Litauen og Romania f.eks. Disse landene er medlem av EU. Det man kan undres over, er hvordan mange av disse vogntogene har kunnet forsere kontinentet, med nedslitte dekk, sommerdekk på vinterstid, dårlige bremser eller generelt sett svært dårlig teknisk kvalitet. Googler man fenomenet, kommer det opp tusenvis av utrolige historier. Man tror knapt det man leser. Så melder spørsmålet seg: er det bare her i landet at kjøretøy må inn til EU-kontroll? Er EU-land i øst fritatt fra den slags?

Hvilke sanksjoner har så myndighetene? Kjørenekt, avskilting og spesielt bøter står på agendaen gjennom hele vintersesongen. Men ser man på nivået på bøtene, varierer de voldsomt.  For nedslitte dekk er satsen 750 kroner per stykk. To ubrukelige dekk på tilhengeren, og man må «punge ut» med 1500 kroner. Til sammenligning fikk en privatbilist her i byen, som kjørte mot et veldig dårlig plassert innkjøring forbudt-skilt, en bot på 5500 kroner!

Til tross for utvidede kontroller av kjøretøyer, både på fjellovergangene og ellers, så øker problemene. For det vi er vitne til er ikke bare store trafikk-problemer, her er det ofte også betenkelige forhold av annen karakter. Sosial dumping er helt vanlig i denne sammenhengen. Historiene om sjåfører, ofte fra Øst-Europa, som kjører langtransport for luselønn, uten hviletid og med ansvar for å betale bøter og andre utgifter av egen lomme, florerer.

Useriøse og kyniske selskaper finnes det mange av i næringa. De er blitt godt hjulpet av EUs politikk, som Norge har adoptert. Å gjøre det billigst mulig å frakte varer er blitt big business, og de som tjener fett på dette, gir ikke fra seg profitt i bytte med anstendig betaling og ordnede forhold for sine ansatte. De bruker vår infrastruktur til å maksimere inntjeningen, på bekostning av private trafikanter.

Men nettopp fordi man vet hvilke forhold som rår i denne delen av bransjen, er det så utrolig at det ikke blir gjort noe for å få stanset den. Disse aktørene ødelegger for de seriøse, og de skaper livsfarlige situasjoner hver dag.

«I dag min sønn, neste gang en annen som sitter igjen med samme spørsmål. Hva må til for å hindre uegnede kjøretøy å kjøre over grensen? Nei, dette var ikke en hendelig ulykke. Det var et bevisst valg av transportør», skriver Ramona Lind.

Hører du, samferdselsminister Jon Georg Dale? Stopp dem!

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse