Annonse
Stortingsrepresentantene Arne Nævra, Mona Fagerås og Torgeir Kang Fylkesnes ønsker jernbane mellom Fauske og Tromsø. Her er de sammen med SVs ordførerkandidat i Tromsø, Pål Julius Skogholt. Foto: Eskil Mehren/Nordlys

SV har vist vei

SV er et parti som har hatt suksess med å dyrke frem nordlendinger i nasjonal politikk. I dag er det navn som Mona Fagerås fra Nordland, Kirsti Bergstø og Kari Kaski fra Finnmark, og Torgeir Knag Fylkesnes fra Tromsø, som markerer seg.

De har lyktes med å få partileder Audun Lysbakken til å fronte en sak andre partiledere hittil har holdt seg langt unna, nemlig forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske og nordover. Mange vil mene at partiets engasjement for jernbane i nord kan forklares med at Nord-Norge lenge har vært godt representert sentralt i partiet. Det er bare delvis sant, for jernbane i nord har historisk forankring i partiet. Siden 2013 har SV hatt bygging av Nord-Norgebanen i sitt partiprogram, men lenge før dette hadde SV programfestet utredning.

Noen vil også huske at SV-legenden Hanna Kvanmo pleide å argumentere for videreføring av jernbane til Tromsø på sine mange valgkampturneer i nord. Det var Kvanmo nokså alene om på 1970- og 80-tallet.

Den siste tiden har det oppstått en bred nasjonal diskusjon om Nord-Norgebanen. Det skjer parallelt med et pågående distriktsopprør, der den nordligste landsdelen leder an.

En meningsmåling i VG, der 60 prosent av de spurte i hele Norge sier ja til å bruke 100 milliarder kroner på Nord-Norgebanen, viser det nasjonale stemningsskiftet i saken. En del av dette henger sammen med klimapolitikken, og at man i nord ikke har klimanøytral transport. Det mangler landsdelen i dag, og det er til hinder for samfunnsutvikling.

Det er ingen tvil om at SV har spilt en viktig rolle for å løfte Nord-Norgebanen på agendaen. I dag er andre partier i ferd med å endre posisjon. Tydeligst er dette i Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Og det fortjener SV anerkjennelse for.

Det vi derimot vil advare mot, er å legge opp til polarisering der man gjør det til et mesterskap om hvem som er mest for banen.  Vi registrerer at noen SV-politikere i nord har en tendens til det. Og det tror vi ikke tjener saken.

Det er riktig at SV har hatt sakseierskap til Nord-Norgebanen. Men at de nå mister dette eierskapet, og de andre partiene kommer etter med ulike begrunnelser, er det liten grunn til å sørge over.

Det er tvert imot noe SV må omfavne. Det kommer uansett til å stå i historiebøkene at partiet var pionerer i en viktig sak for Nord-Norge.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse