Annonse
Stortingsrepresentantene Arne Nævra, Mona Fagerås og Torgeir Kang Fylkesnes ønsker jernbane mellom Fauske og Tromsø. Her er de sammen med SVs ordførerkandidat i Tromsø, Pål Julius Skogholt. Foto: Eskil Mehren/Nordlys

SV har vist vei

SV er et parti som har hatt suksess med å dyrke frem nordlendinger i nasjonal politikk. I dag er det navn som Mona Fagerås fra Nordland, Kirsti Bergstø og Kari Kaski fra Finnmark, og Torgeir Knag Fylkesnes fra Tromsø, som markerer seg.

De har lyktes med å få partileder Audun Lysbakken til å fronte en sak andre partiledere hittil har holdt seg langt unna, nemlig forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske og nordover. Mange vil mene at partiets engasjement for jernbane i nord kan forklares med at Nord-Norge lenge har vært godt representert sentralt i partiet. Det er bare delvis sant, for jernbane i nord har historisk forankring i partiet. Siden 2013 har SV hatt bygging av Nord-Norgebanen i sitt partiprogram, men lenge før dette hadde SV programfestet utredning.

Noen vil også huske at SV-legenden Hanna Kvanmo pleide å argumentere for videreføring av jernbane til Tromsø på sine mange valgkampturneer i nord. Det var Kvanmo nokså alene om på 1970- og 80-tallet.

Den siste tiden har det oppstått en bred nasjonal diskusjon om Nord-Norgebanen. Det skjer parallelt med et pågående distriktsopprør, der den nordligste landsdelen leder an.

En meningsmåling i VG, der 60 prosent av de spurte i hele Norge sier ja til å bruke 100 milliarder kroner på Nord-Norgebanen, viser det nasjonale stemningsskiftet i saken. En del av dette henger sammen med klimapolitikken, og at man i nord ikke har klimanøytral transport. Det mangler landsdelen i dag, og det er til hinder for samfunnsutvikling.

Det er ingen tvil om at SV har spilt en viktig rolle for å løfte Nord-Norgebanen på agendaen. I dag er andre partier i ferd med å endre posisjon. Tydeligst er dette i Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Og det fortjener SV anerkjennelse for.

Det vi derimot vil advare mot, er å legge opp til polarisering der man gjør det til et mesterskap om hvem som er mest for banen.  Vi registrerer at noen SV-politikere i nord har en tendens til det. Og det tror vi ikke tjener saken.

Det er riktig at SV har hatt sakseierskap til Nord-Norgebanen. Men at de nå mister dette eierskapet, og de andre partiene kommer etter med ulike begrunnelser, er det liten grunn til å sørge over.

Det er tvert imot noe SV må omfavne. Det kommer uansett til å stå i historiebøkene at partiet var pionerer i en viktig sak for Nord-Norge.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse