Annonse
Foto: Nordlys arkiv

Å svinge eller bråsnu i politikken

Når man kjører bil er det 2 måter å endre retning på;  man kan svinge pent og pyntelig eller man kan bråsnu - altså en handbrekksladd.  Det medfører gjerne at sentrifugalkraften blir stor og bilens passasjerene slenges “veggimellom” og de to som sitter på vindusplass knaller garantert hodene i vinduet. Er det ikke bedre å ta en pen og pyntelig sving? Det mener kompisen min, han Per som er Corona-permitert, blakk og passe fortvilt over disse MDG-folkan som nok en gang skal “hjernevaske” byens politikere til å vedta noe dumt igjen - piggdekkavgift.  Akkurat som de gjorde med Arctic Center og utvidelsen av flyplassen.  Da dette nådde pressen fikk de “hjernevaskede” partiene panikk og fornektet alt og MDG gikk slukøret i midlertidig dekning, alt iflg. han Per. Tromsø med lang vinter og et utall av bratte bakker, må være den byen i Norge som har aller størst behov for piggdekk, men nå er MDG igjen på “krigsstien”.  Og i avisa leser både han Per og jeg at enkelte må vente “i årevis” på refusjon fra kommunen da de ble lokket til å byttet til piggfritt.  Noen hundre skulle ha refusjon og det ble byråkratisk krøll.  Hvor mye kaos blir det ikke når 25.000 skal få piggdekkavgift.?   Og hvordan skal den kontrolleres, undrer han Per:

Er det 3 år siden politikerne sa: “Avgift er vel det siste vi innfører.  Det er mange alternativer vi kan prøve først.  Mer kosting er jo det første og enkleste”.  Men iveren etter å koste var ikke særlig stor, men hungeren etter avgiftskroner er altoppslukende hos noen partier. Kostepenger, sykehjemspenger m.m forsvant i dette fortærende “Badelandet” som få ville ha og som havnet på feil plass og som ble 60 % dyrere enn forutsatt, som vanlig ved offentlige prosjekter.   Nå setter han Per sin lit til ordføreren, som kom inn fra sidelinjen og hadde null og nix med det søkklekke badelandet å gjøre.  Han er litt imponert over “skårungen” Gunnar W.

Han Per har jo hørt politiske eksperter uttale at MDG sitt program er en smule luftig og neppe gjennomførbart.   Men slik er det vel med flere partiprogram. Han Per har filosofert litt og tenker at nedstengningen under Corona med 400.000 arbeidsledige og et kommende konkursras og lav oljepris = lite inntekt for Norge, kan ha store likheter med et Norge der MDG sin bil- og oljefiendtlige politikk gjennomføres til fulle. 

En annen sak er jo at noen kjører mye og andre kjører lite, men alle må betale like mye.  Han Per har regnet på det.  Han kjører lite og skrur mye på sin gamle Volvo.  Med kr 1400 i avgift vil det koste han 75 øre pr vinterkjørte kilometer.  Byens varebiler, drosjer og de fleste bilister kjører mye mer og ender opp med en avgift på 5 - 20 øre pr km.  “Blodig urettferdig” seier en noe opprørt Per.  Og Per vil minne Høyres gruppeleder Sebastian Henriksen om at de fleste Høyrevelgere er bilister og ikke astmatikere.   Men Per har tenkt videre:  Naboen hans har boggitilhenger og da er det 8 hjul som sliter på vegen.  Skal campingvogner og tilhengere avgiftsbelegges.?  Og hva med varebiler med tvillinghjul der 6 hjul sliter asfalt og lastebiler med 10 og 12 hjul og vogntog med 20-30 hjul som sliter asfalt.  Disse kommer unna med under 1 øre pr km og pr hjul.  Per må betale 75 øre/ 4 hjul = 18,75 øre pr hjul-kilometer, mao 20 ganger mer.  Per som kjører lite og skaper minst svevestøv, får svi aller mest pga piggdekkavgiften. Han blir på urimelig vis sittende med “Svarte-Per”, Corona-blakk som han er.

Men tilbake til det å bråsnu og politikk:  Han Per hadde for ca 30 år siden en nabo som skulle bytte bil.  Han var sprekkeferdig av stolthet da han kom hjem med en Mercedes til kr 450.000 (dyrt dengang)  som skulle dra campingvogna i ferien.  På høsten kom statsbudsjettet og politikerne planla da en stor endring i importavgiften på bil.  Rett over nyttår så Per sin nabo at hans Mercedes nå kostet kun kr 400.000.  På et “politisk blunk” hadde politikerne påført Per sin nabo et tap på kr 50.000 som i dag tilsvarer nesten 100.000.  ” Hva ville du følt.?” spør han Per.   Politikerne påførte mer enn 50.000 bilkjøpere det året et samlet tap på kanskje 400 mill. kr. Slik er det når man bråsnur. 

Noen naboer av han Per opplevde en annen politisk bråsnu.  I 2013 kom ho Erna og Siv til makten og de hadde lovet å fjerne formueskatten og arveavgiften.  Formuesskatten er redusert med 1/3 over 6 år, bra mener han Per, men det går litt tregt.  Arveavgiften forsvant på et blunk i 2013.  Per hadde på den tiden to eldre velsituert naboer.  De døde med 4 dagers mellomrom, den ene på arveavgiftens nest siste dag, den andre 2 dager etter at avgiften forsvant.  Arvingene til den ene måtte betale 2 millioner i arveavgift - dødsskatt som Trygve Hegnar kalte den.  Den andres arvinger slapp unna arveavgiften og takket sin far på sykeleiet for å ha holdt ut lenge nok.  Per tror politikerforakt hadde god grobunn hos arvingene til den første avdøde.

I “Nordlys” som han Per holder, leste han på tirsdag den 8. at han Roald A. Larsen ville forby salg av piggdekk i stedet for en avgift. I Balsfjord har ikke Tromsø kommune makt og enhver tromsøværing kunne jo da kjøre dit for å kjøpe piggdekk.  Man kunne innføre et nasjonalt forbud, men da blir det som med sprit, sigaretter og narkotika - smugling og svart omsetning.  Forbud er sjelden en god og effektiv løsning, men Roald sin tanke om en “myk overgang” liker han Per.  Den 10. juni skriver Arild Sandvoll at tidligere politimester Truls Fyhn uttalte at avgift ville svekke trafikksikkerheten og var mot, som Arild S. er i dag. 

Han Per har nå sittet og klødd seg både her og der og kommet fram til ei brukbar løsning som ikke vil utløse det raseriet MDG sin piggavgift vi gjøre.  Kommunen kan vedta en piggavgift, men utsette den og innføre den gradvis over tid, hvis nødvendig.  Han Per kjøpte seg nye piggdekk for et par år siden fordi han stolte på politikerne i Tromsø som for 3 år siden sa at avgift kommer ikke. “Generaltabbe” sier han Per nå som betalte godt over 6000 krone for dekkene han nå må kassere.  De forrige dekkene brukte han i 15 år fordi han Per kjører lite. Skal han Per slite ut sine piggdekk i vil han på de neste 13 år måtte betale ca 20.000 i avgift siden avgiften nok vil stige og være kr 1800 om 10-12 år.  En piggdekkavgift vil påføre 25.000 bileiere i Tromsø som må bytte dekk et tap på ca kr 150 mill.  Og det gigantiske berget av fullgode, men kasserte dekk som må kastes er neppe god MDG-politikk.? Hvem vil da stemme på de sittende politikere ved neste korsveg, undres han Per.   

Hvis nå flertallet vedtar en avgift, la den ikke komme for fullt før om 8-10 år.  Da vil mange nok velge piggfritt når de må fornye sine vinterdekk.  Et valg folk tar med noe mindre kommunal tvang enn MDG og SV´s forslag.  For å påskynde utviklingen kan man, om nødvendig, etter 3 år innføre kr 200 i avgift, etter 6 år kr 400 og etter 8-10 år kr 800 i avgift.  Han Per freser nærmest når han hører det vanvittige tallet kr 1.400 pr år.  Makan til frekkhet og grådighet, sier han Per som mener at politikerne har hatt årevis på å finne bedre løsninger, men kommer nå i siste liten med det værste alternativet.  “Talentløst” sier han Per og tenker også på den 30 år lange krangelen om E8 i Ramfjorden.
 
Nå må man merke seg HVEM som stemmer for dette svært så upassende avgiftsforslaget i den bratte vinterbyen Tromsø.  Da kan man “ta hevn” ved å velge bort avgiftskåte politikere ved neste valg.  Samtidig mener han Per at partienes rett til å kumulere eller gi “partiets elite”  ekstra personstemmer må reduseres, for å gi velgerne et virkelig valg og ikke en ferdigtygget liste.  Kumulasjon må begrenses til 1 + halvparten av partiets sittende representasjon.   Ved siste valg fikk Høyre inn 7 og han Per tror minst 6 av de var kumulert av partiet.  Ved neste høve burde Høyre kunne kumulere 1 + 7/2 = 4,5 avkortet ned til de 4 første på lista.  Det gir oss velgere et bedre og mer åpent demokrati, sier min kompis og jeg er enig.
 
Og om et par år får vi vel også bompenger å betale, tror han Per og minner om at byens P-avgift snart er høyere enn folks timelønn. Snø, isete veger, kulde og avgift på avgift på avgift. Ikke rart at folketallet i byen stagnerer.  Folk rømmer byen og værre blir det,  mener han Per.  Og han vet at Bjørn Gunnar Jørgensen i FRP har løsninger på hvordan kommunen skal holde svevestøvet i sjakk.  Mindre subsidiert kultur til “fiffen” i byen og 0 avgift til folk flest.  “Kanonbra” sier han Per.  Men aller best er en øket global oppvarming som vil gjøre Tromsø kulde- snø og isfri i fremtiden.  Da kan vi bruke sommerdekk året rundt og problemet er løst, mener han Per og gleder seg til varmere tider.  “Vel, taim vil sjåv og takk for kaffen og praten, Per.  Vi snakkes.!” sier jeg og strammer skjerfet i den kjølige nordavinden.
 
Arve Farstad
Pennefør kompis av Per

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse