Annonse
Hvor mange, eller hvor få, sykehusbesøkende skal det være per tur på Alta-Hammerfest-ruta, før den legges ned? spør Kurt Methi. (Foto: iFinnmark)

Trenger vi en "sykehus-båt" med så få pasienter om bord?

Hvorfor skal byråkratene bruke tid og ressurser på ei båtrute der den viktigste målgruppen har vist seg fraværende?

Hurtigbåtruta mellom Hammerfest og Alta koster 13-15 mill per år. “Sykehusbåten” har vært hovedargumentet for luksusbåten som går parallelt med vei.

Men tall fra Pasientreiser viser at antall billetter refundert for Alta-Hammerfestbåten er stadig synkende: 679 personer i 2018 og 633 personer i 2019. Har ikke byråkratene i Troms og Finnmark fylkeskommune gitt disse tallene videre til politikerne? Er det ikke på tide å la kommunene som drar nytte av denne båten, betale den selv hvis de vil ha den?

Senhøsten 2019 sto Alta nærsykehus ferdig. Behovet for “sykehusbåten” videre fremover vil falle enda mer.

Likevel har Troms og Finnmark fylkeskommune selv satt i gang et 3-åring prosjekt for å få flere til å ta Alta-Hammerfestbåten (VargsundXpressen). Hvorfor skal byråkratene bruke tid og ressurser på ei båtrute der den viktigste målgruppen har vist seg fraværende?

Tall skjult for politikere?

Tall på faktisk sykehusbesøkende på båten er tall som Troms og Finnmark fylkeskommune kjenner til, eller burde ha kjent til. Fylkeskommunens byråkrater er ellers ivrige etter å gi ut tall. Spesielt når det viser hvor få mennesker som bor på ulike øyer og veiløse samfunn (tall som ofte ikke er så riktige).

Det første halve året med Alta-Hammerfestbåten i 2016 var det i snitt 4,7 besøkende per dag til eller fra Hammerfest sykehus. Båten kjører to rotasjoner per dag, i snitt 1,2 sete per tur var opptatt av hovedmålgruppen.

Mange var allerede da skeptiske til pengebruken på båtruta og til argumentet “sykehusbåt”. Også fordi flere blir sjøsyke enn bilsyke.

Men mest fordi de fleste reisende hadde fått en mer tungvint reisevei: Flybussene (kostnad for fylkeskommunen = kr 0) hadde blitt kansellert, og bussene mellom Alta og Hammerfest hadde fått en unødvendig “politisk ventepause” på ca 1 time på Skaidi.

Fylkespolitikere og fylkesbyråkrater argumenterte fortsatt med høy stemme for å beholde “sykehusbåten”. De mente at passasjertallet ville ta seg opp, bare “folk ble vant med båten”. Slik gikk det ikke.

I 2017 ble det oppgitt et tall på 6,7 per dag; “sykehusbesøkende med ledsagere”. En ny type tall gjør det vanskelig å sammenligne med året som var. Tallet gikk uansett ikke veldig mye opp. På hver tur med båten var ca 1,7 seter per tur opptatt av en sykehusbesøkende eller dennes ledsager. I 2018 er tallet “antall refunderte reiser”, i snitt ca 0,68 sete per tur opptatt av en sykehusbesøkende.

La kommunene betale

Hvor mange, eller hvor få, sykehusbesøkende skal det være per tur på Alta-Hammerfest-ruta, før den legges ned? Hvor få før fylkeskommunen går i dialog med kommunene som båten går i mellom (Alta kommune og Hammerfest kommune) for å be dem om å betale for denne ruta selv, hvis kommunene vil beholde den?

Slik som Fylkesrådet foreslo når det gjaldt 16 veiløse steder: Dersom kommunene ønsket å opprettholde båtrutene, så må kommunene heretter betale det selv.

Når skal Troms og Finnnmark fylkeskommune begynne å behandle kommuner mer likeverdig?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse