Annonse
I LUFTA: Flypassasjerer i Nord-Norge ønsker Ola Giæver (bildet) velkommen som en kjærkommen konkurrent til Widerøe.

"Take off" for FlyViking

Konkurransen på flyrutene i nord vil gi lavere priser der Widerøe har vært monopolist i en årrekke.

Forrige uke fikk Ola Giæver og hans selskap FlyViking de siste godkjennelsene fra Luftfartstilsynet. FlyViking vil fra sommeren av ha fire fly i operativ drift, og har en rammeavtale på kjøp av ytterligere 15. Rundt seg har Giæver samlet investorer og en stab med lang erfaring fra bransjen og klokkertro på prosjektet.

Nå starter Giæver opp med de første rutene mellom Tromsø og Bodø og Tromsø og Hammerfest. Allerede 27.mars er det klart for «Take off». Om få uker starter pilot-gründeren fra Lyngen også flyvninger til Svolvær til og fra hovedbasen i Tromsø.

Ola Giæver skaper nå norsk og nordnorsk flyhistorie. Selv sier han at det er kundene og ikke politikerne som til sist bestemmer hvor det skal flys. Derfor lot han seg ikke slå ut da han så sent som i oktober i fjor tapte anbudet om rutene på det regionale kortbanenettet i Nord-Norge. Samferdselsdepartementet innstilte Giævers tidligere arbeidsgiver Widerøe, der han satt bak spakene i 33 år.

Tvert imot har Giæver krummet nakken og gått videre for å utfordre monopolisten Widerøe. Det er imponerende. Og vi ser allerede nå at dette er noe flypassasjerene vil tjene på, i et marked der Widerøe har vært enerådende i svært mange år. Prisene er deretter, de er dramatisk høye. En tur-retur reise med Widerøe mellom Tromsø og Kirkenes denne uka koster for eksempel 6500 kroner på en såkalt fullflex-billett, som kan endres og refunderes kostnadsfritt. Det er cirka 1000 kroner mer enn å fly Oslo-New York tur-retur med Norwegian samme uke.

Nå viser det seg at Widerøe har justert prisene på de nordnorske rutene, der Giæver har utfordret med priser som må sies å være både lave og gjennomsiktige. Det viser med all mulig tydelighet at konkurranse kommer publikum til gode. Giæver ser selv store muligheter i dagens marked, og FlyViking er nå en konkurrent Widerøe må ta på alvor. Allerede nå kan FlyViking ta et jafs på viktige ruter mellom byene i nord.

Man skal selvsagt ikke overdrive likhetene mellom Giæver og hans gamle venn, Norwegian-sjefen Bjørn Kjos.  Men visse paralleller er det til det Giæver nå gjør. Også Kjos startet i det små, som nederlagsdømt og til en viss grad latterliggjort av etablissementet i det norske flymiljøet. Resten av historien kjenner vi.

Samtidig skal jo Giæver tjene penger. Selv om han påstår at marginene er gode, tar han en økonomisk risiko. Det koster mye å drifte et flyselskap. Og langt større aktører enn ham har gått på store økonomiske tap. Med så lave priser som han starter med, er han avhengig av lave kostnader, og ikke minst at passasjerene helst fyller kabinen på hver reise.

Vi ser at mange reisende ønsker Ola Giæver velkommen i lufta i nord. Vi slutter oss til dette, og ønsker ham lykke til.  Dersom Giæver får suksess med sitt prosjekt, vil det gi lavere kostnader både for privatpersoner og næringsliv.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse