Annonse
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp legger, sammen med samarbeidspartiene, 130 milliarder kroner i potten for at et nytt selskap skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde flere store veistrekninger fra Trøndelag og sørover de neste 20 årene. Foto: Vidar Ruud, NTB/Scanpix

Taktskifte på samferdsel?

Alle de nye 130 milliardene til veibygging skal brukes fra Trøndelag og sørover.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var åpenbart stolt da han lanserte det han mener er et stort og tydelig taktskifte i samferdselspolitikken. Nå skal et nytt veiselskap få 130 milliarder kroner for å iverksette ni store veiprosjekter. Fra nå av skal det bli slutt på den tidligere lappingen, kortsiktigheten og ineffektiviteten i norsk veibygging. Det er samferdselsministerens kontante beskjed, med et tydelig og overlagt spark til de rødgrønnes dårlige resultater på veiområdet.

Interessant nok, var reaksjonen fra Arbeiderpartiet lunken og kraftløs. På den ene siden var Ap for så vidt positiv til at det satses, men selvsagt stilte man seg kritisk til om dette var rette måten å gjøre det på. Det var en tydelig defensiv holdning hos Ap-politikerne som kommenterte saken. Med god grunn. Ap og de rødgrønne har lite å vise til når det gjelder resultater på samferdselssiden fra de åtte årene de satt ved roret. Aller mest patetisk blir det når Senterpartiets Geir Pollestad som eneste motsvar til Solvik-Olsen prøver å starte en diskusjon om bompenger. Sp satt med samferdselsministeren i hele den rødgrønne perioden og har lite og ingenting å slå seg på brystet for.

Frp har i mange år snakket om at de har ønsket denne endringen når det gjaldt måten vi bygger vei på her i landet. Nå leverer de på det løftet. Det blir interessant å se om de lykkes med forsettet. Frp og regjeringen har nå sjansen til å vise at det finnes en mer effektiv måte å bygge ut det norske veinettet på.

Men på ett område er det så visst ikke noe taktskifte vi her ser. For alle de nye 130 milliardene til veibygging skal brukes fra Trøndelag og sørover. Ikke en krone tilfaller Nord-Norge, der veier er det eneste alternativet i innenlands landtransport, i mesteparten av landsdelen. Her følger regjeringen trofast i sporene til de rødgrønne. Samferdselsministeren har uttalt at de må satse på veiprosjekter som er samfunnsøkonomisk viktige. Slike finnes tydeligvis ikke i nord.

Solberg-regjeringen fortsetter å styre med ryggen til Nord-Norge. Hvis ikke regjeringspartiene har mer enn festtaler å by på, vil de raskt oppleve at velgerne i nord også snur ryggen til dem.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse