Annonse
Aluminium i stedet for kopper tvinger seg frem. Jeg etterlyser regjeringens, næringsministerens og Stortingets  initiativ til et større norskledet forskning- og utviklingsprogram bygget på de kolossale fortrinn vi har som Europas ledende energi- og aluminiumsprodusent, skriver Einar Sørensen. Illustrasjon: Civic solar

Talende taushet fra næringsministeren

En hel verden beundrer lille Norge for vår elektriske satsning. Ved å satse på aluminium i stedet for kopper kan vi bli en av de viktigste aktører i en ny generasjon el-biler som skal erstatte de elektriske tungvekterne som nå ruller på våre veier.

Jeg hadde håpet at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen hadde tatt seg bryet på å svare på min utfordring vedr. kopperdrift i Kvalsund kommune i Vest-Finnmark. Men han er taus – og det skyldes definitivt ikke at han ikke er klar over debatten i en av Norges viktigste aviser. Han har jo ikke akkurat vært stille av seg hittil  om denne saken.

Derfor kan vi tillate oss å slå fast at tausheten må tolkes som en bekreftelse på at statsråden ser sin egen tabbe med utsagnet  om  at «Kobber er et metall vi er avhengige av for å lykkes med det grønne skiftet» Innforstått: Derfor må Norge tillate kopperdrift i Kvalsund.

Statsråden har havnet i et uføre  han  snarest må komme seg ut av.  Jeg skal derfor nok en gang trekke frem Munchens tekniske universitet ( Technische Universität München,TUM) som sammen med tysk bilindustri de siste årene har jobbet intenst med å erstatte kopper med aluminium. Her er hva en av klodens fremste eksperter på ny teknologi, professor Udo Lindemann fra TUMs fakultet for produktutvikling, sier:

«We expect the high-voltage on-board systems of most electric vehicles to be based on aluminum by 2020. Aluminum will find its way into low-voltage on-board systems as well, because the price of copper will rise significantly with increasing demand”

Bruk av aluminium i stedet for kopper senker produksjonskostnadene og muliggjør en masseproduksjon som gjør el-biler like rimelige som  klassiske biler med fossilt drivstoff-drevne motorer. De nye  fremskritt sprer seg  nå som ringer i vannet – og regnes som en av de viktigste forutsetning for at vi i det hele tatt skal lykkes med elektriske biler.

Munchens tekniske universitet har demonstrert teknologiskiftet i en egenprodusert bil – MUTE – med løsninger som verdens mest kjente bilfabrikker nå tar i bruk. Prosjektet ble så viktig at 20 av universitets avdelinger deltok i utviklingen av test-bilen.

Aluminium i stedet for kopper tvinger seg frem. Det har til og med  Bane Nor erkjent. Tyver stakk nemlig av med tre tonn kopperledninger fra jernbanen på Indre Østland og Vestfold. Bane Nor henger nå opp aluminiumsledninger i stedet – de er mindre attraktive enn kopper for tyvepakket. Det er også beregnet at i Europa stjeles det kopperkabler fra jernbane-selskapene for nær 300 mill. kroner årlig. Aluminium er det beste svar på dette!

Igjen: Jeg må etterlyse regjeringens, næringsministerens og Stortingets  initiativ til et større norskledet forskning- og utviklingsprogram for å erstatte kopper med aluminium, bygget på de kolossale fortrinn vi har som Europas ledende energi- og aluminiumsprodusent.

Norge har nå en beundringsverdig posisjon og positivt image som foregangsnasjon på elektriske biler. En hel verden beundrer lille Norge for vår elektriske satsning. Ved å satse på aluminium i stedet for kopper kan vi bli en av de viktigste aktører i en ny generasjon el-biler som skal erstatte de elektriske tungvekterne som nå ruller på våre veier.

Selvsagt er det viktig med næringsliv og arbeidsplasser også i Kvalsund, og hvis regjeringen  og Stortinget som helhet mener alvor med  hensyn til fremtiden og det grønne skiftet så har de et ansvar også i nord. Vi etterlyser svar på det veldig viktige spørsmål om hva vi skal leve av i fremtiden. Kopperdrift er ikke svaret – men en del av behovet for å endre på vår hittil nesten ubegrensede utnytting, for ikke å si utbytting av naturen.

Jeg sitter slik til her i sydfranske Toulouse at jeg ser hva prisen blir av ikke å handle, gjennom det folkelige engasjement i form av gule vester-bevegelsen. Her i landet har vi en svært modig president i Emmanuel Macron. Han utgjør en enorm forskjell fra generasjoner av politikere før han.

Ved sitt program «den store dialogen» møter han og en samlet regjering opp i så mange offentlige møter og arrangementer som mulig. Han og statsrådene snakker ikke til folk, men med folk. Han er ikke skyggeredd, og han innrømmer feil der det er riktig å gjøre det. Hele Europas fremtid står og faller med politiske ledere av hans format. Derfor både må og vil han lykkes. Alternativet er så dystert at det ikke er til å leve med.

Jeg vil oppfordre næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til snarest å ta en tur til Kvalsund og Vest-Finnmark og gjøre som president Macron: Snakk med og ikke til folk. Men ikke møt tomhendt. Ta med deg en plan for hvordan Kvalsunds plass i det grønne skiftet skal sikres og legg frem praktiske løsninger parallelt med at du skrinlegger gruven. Da kan du reise sydover igjen med rak rygg og en styrket posisjon som du hittil bare har kunnet drømme om.

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse