Annonse

Taxi-turen blir elektrisk

Nord-Norge trenger ladestasjoner for el-biler. Også for drosjene er fremtida elektrisk.

Argumentene for å bytte over til nullutslippstaxi er mange.

Løyvehavere over hele landet ønsker å bytte til elektrisk bil i 2016, men ingen av taxiselskapenestiller opp med ladeinfrastruktur, slik at ventetid gjennom dagen kan brukes til å fylle bilen med ren energi.

Allerede i 2013 lagde Bellona en rapport sammen med taxinæringen som konkluderte med det da varpå tide med et bytte fra fossile taxier til nullutslippsbiler på persontransport for inntil fire personer. Siden har det skjedd svært lite.

Argumentene for å bytte over til nullutslippstaxi er mange. Pr i dag er det mange biler som kanbrukes til taxi, til lokalkjøring. På lengre distanser er det kommet to modeller. Erfaringer med Tesla Model S, er at det lønner seg økonomisk for løyvehaveren. Og snart kommer Tesla med en SUV som har mulighet for syv fullverdige seter. Hyundai leverer en SUV som heter IX35 og som går på hydrogen.

Miljøeffekten er stor lokalt. En vanlig taxi kjører mellom ti og trettifem mil på en dag. Taxier står i tillegg oftere enn andre biler på tomgang, og et hvert tiltak som kan fjerne lokal forurensning fraeksos, er derfor supert. Den første elektriske taxisjåføren er norsk. Han har nå kjørt helektrisk i drøye to år og er strålende fornøyd med et bedre arbeidsmiljø i bilen, og det samme er kundene som får en stillere taxitur.

Regjeringen har nå kommet med nytt forslag til yrkestransportlova for å sette miljøkrav til motorvogn som blir brukt som drosje. Det synes vi er et veldig godt forslag! Våre lokalpolitikere bør stille krav til at lokal transport med taxi gjøres av biler uten lokale utslipp. Det offentlige kjøper mye tjenester. Det kan være TT-kjøring, eller skolebarn som skal både til og fra skolen. Politikerne selv kjører mye taxi, og det er helt unødvendig at det skal komme ut eksos fra disse drosjebilene når vi har gode miljøalternativ.

Men en forutsetning for at taxiene skal forurense mindre, er at taxisentralene legger opp til ladepunkter på hovedsentralen som lader hurtig. Dette er små investeringer i den store
sammenhengen. Erfaring fra sjåfører som har gått fra fossilt til elektrisk er at de har fått en besparelse på 85 %. Det er altså mer snakk om å legge til rette for lading, enn at det skal være endiskusjon om en stor investering.

Taxier kommer til å bli elektriske i framtiden, noe som vil bidra sterkt til et bedre klima. Det betyr at politikerne må bygge ladestasjoner, som vil tjene både passasjerer, sjåfører og miljøet!

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse