Nord-Norge banen kommer til å bli viktig i den kommende valgkampen. Hvor står partiene? Det er lokalvalg ja, men slaget om toget vil stå i Stortinget, i første omgang om en konseptvalgutredning. Hva mener de nordnorske stortingsrepresentantene? Foto: Tore Bjørback Amblie, NSB

SV tar Nord-Norge banen til Stortinget, hvem vil sitte på?

Nordlendingenes visjoner er miljøvennlig, trygg og stabil samferdsel. Som ellers i landet. Nord-Norge banen er ikke et distriktspolitisk tiltak. Det er et nasjonalt prosjekt, et norsk samferdselsløft!

Per-Willy Amundsen (Frp), stortingsrepresentant fra Troms, er ellers ikke engstelig for å hoie litt i offentligheten. Nå er han lydløs.

SV vil ta Nord-Norge banen til Stortinget. Stortingsrepresentant Mona Fagerås fra Nordland sier til NRK at partiet vil legge fram forslag om konseptvalgutredning av jernbane Fauske – Tromsø i nasjonalforsamlingen. – Så får vi se hvem som er med oss, sier Fagerås.

Det kan bli veldig interessant, spesielt å se hva Arbeiderpartiet konkluderer med. Jernbane i nord fikk ikke støtte på partiets landsmøte i vår, slik fylkespartiene i Troms og Finnmark hadde håpet på. Man ville vente og se til Jernbanedirektoratet hadde lagt fram sin rapport.

Den har som kjent kommet, et riktig fantasifullt produkt, med kostnader som gjør den lett å begrave. De to foreslåtte traséene inn til Tromsø, for eksempel, er en virkelighetsflukt verdig. Ingen av alternativene har den nye industrihavna på Tønsnes, hvor kommunen har investert 300 millioner, som endepunkt. Og det til tross for at det er godstransport, især sjømattransport, som gir denne banen tyngde.

 I stedet har planleggerne lekt seg med spektakulære jernbanebruer og tunneler, blant annet en undersjøisk tunnel fra Malangen til Tromsø, 25 kilometer lang. Prislapp: 15 milliarder! Denne skapningen tar virkelig kaka når vi ser at de totale kostnadene for hele strekningen Narvik – Tromsø er på 53 milliarder. Hvem har bedt om denne tunnelen, og trengs den? Ikke hvis banen blir lagt der det er fornuftig: på fastlandssiden.

Nord-Norge banen kommer til å bli viktig i den kommende valgkampen. Hvor står partiene? Det er lokalvalg ja, men slaget om toget vil stå i Stortinget, i første omgang om en konseptvalgutredning. Hva mener de nordnorske stortingsrepresentantene?

3 av 4 velgere i Nord-Norge sier ja til bygging av jernbane videre nordover. Det viste en meningsmåling Nordlys hadde for et par uker siden. Også i Nordland er det stort flertall for videre utbygging. Det er dessuten tverrpolitisk enighet om Nord-Norgebanen. Også blant Høyre og Frp sine velgere er det solid flertall.

Produksjon av sjømat kan være femdoblet innen 2050, ifølge Sintef. Folk nordpå tror ikke på at veiene våre noensinne kan tåle en femdobling av tungtransporten. Miljøet gjør det definitivt ikke. Visjonene til statsministeren om konvoier med førerløse vogntog er et skrekkscenario. Hvem har lyst til å møte noe sånt en mørk desemberkveld på nullføre?

Nordlendingenes visjoner er miljøvennlig, trygg og stabil samferdsel. Som ellers i landet. Nord-Norge banen er ikke et distriktspolitisk tiltak. Det er et nasjonalt prosjekt, et norsk samferdselsløft!

Ikke alle ser det slik. En av dem er stortingsrepresentant Dagfinn Olsen (Frp) fra Nordland. Han henter fram riset bak speilet og refser velgere som sier ja til Nord-Norge banen. For da må de huske på at det er det samme som å si nei til all annen infrastruktur. – Da blir det ingen flyplass, ingen nye veier, ingen ny båtrute, truet han i NRK radio forleden.

Han snakket slik man snakker til utakknemlige barn: nå må dere bestemme dere. Dere kan ikke få alt, nemlig!

Meg bekjent har mange byer og tettsteder som allerede har jernbane, også flyplass og båtruter. Jeg ser ikke annet enn at de får nye veier også. Flyplasser rundt omkring eksisterer i beste velgående, selv om det bevilges hundrevis av millioner til oppgradering av jernbanenettet rundt dem.

Slik er det i sør, hvorfor skal det være annerledes i nord, Dagfinn Olsen?

Med slike gammelmannstanker i bagasjen, er det ikke det minste merkelig at Senterpartiet stjeler velgere fra Frp. Siste meningsmåling i Nordlys viste at Frp mister flere velgere til Sp enn Ap gjør i Nord-Norge. Sp har skapt seg et image som partiet som lytter til folket. Frp’ere i nord ser det som sin oppgave å irettesette velgerne, forsvare regjeringens politikk, og tviholde på asfaltlukta.

Per-Willy Amundsen (Frp), stortingsrepresentant fra Troms, er ellers ikke engstelig for å hoie litt i offentligheten. Nå er han lydløs.

Fra Høyre hører vi lite og ingen ting.  Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen svarte vagt og utflytende da rapporten fra Jernbanedirektoratet ble lagt fram, vel vitende om egen partileders mening om saken.

Men også i Arbeiderpartiet går noen av kattene rundt grøten. Troms og Finnmark Ap er klare i sitt krav om bane, det samme er lokale Ap-politikere. Fra Nordland høres lite og ingen ting.

Selv ikke en nordnorsk nestleder i det en gang så mektige Ap, som nå lekker velgere i søkk og kav, makter å ta bladet fra munnen i det som kunne blitt en gjenreisningssak for Ap i nord.

ETTERORD: Etter at denne kommentaren ble publisert, kom følgende melding: ” Jeg har akkurat kommet fra ferie. Derfor har jeg ikke deltatt i debatten om Nord-Norgebanen, slik du etterlyser på Nordnorsk debatt. Men nå melder jeg meg på! Mvh Per-Willy.”

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse