Annonse

Bremseklossene Frp & Jørgensen

Først foreslo de å utrede en økning i bensinavgiften på hele 3 kroner. Så stemmer de nei til en økning på 2 kroner. Hvor er logikken, Tromsø Frp?

Nå tar Frp en U-sving når det gjelder Stakkevollveien. For å markere at de er imot noe partiet for kort tid siden selv foreslo.

I valgkampen dro Frp og Bjørn Gunnar Jørgensen flittig «bensinavgiftskortet» så snart bompenger ble nevnt. Partiet foreslo til og med å utrede en økning på hele 3 kroner literen for bensin, som ekstra drivstoffavgift i Tromsø, i stedet for bompenger.

Tre måneder senere har pipa fått en annen lyd. Nå er Jørgensen helt imot økning i akkurat denne avgiften. Pluss 2 kroner literen er forslaget fra kommuneadministrasjonen, altså en krone mindre enn det Frp ville ha.

I byutviklingsutvalget tirsdag mente Jørgensen at en økning på 2 kroner vil gjøre byen veldig dyr å bo i. Ville en økning på 3 kroner, som Frp foreslo utredet, kanskje hatt motsatt effekt?

Det blir ingen bompenger i Tromsø med det første, på grunn av bompengeforliket i regjeringen. Det betyr at det heller ikke blir noen byvekstavtale, hvilket igjen betyr null nye veiprosjekter i byen. Vi får klare oss med utdatert infrastruktur og økende bilkøer, og bruke oppsparte midler samt nye inntekter fra drivstoffavgiften vi har hatt siden 1990. Det rekker ikke langt, men Stakkevollveien, nedslitt og nedstøvet trafikkmaskin og jobbvei for mange tusen tromsøværinger, kan få et lite løft. Det samme kan de mest trafikkfarlige skoleveiene.

Det siste faller enkelte tungt for brystet. For dette er jo bilistenes penger, mener de. Er det? I så fall må også bilistene gjøre opp for seg. Sannheten er at vi har alt for mange trafikkfarlige skoleveier i Tromsø. Og forholdet er jo at disse veiene ikke hadde vært farlige hvis det ikke var for biltrafikken.

Tromsø kommune har et stort ansvar for å forebygge trafikkulykker i form av sin rolle som både vei-, skole- og barnehageeier. Trafikksikring av veier, ikke minst for skolebarna, gir trygge lokalmiljø, fornøyde innbyggere, og godt omdømme for byen.

Trygg Trafikk har et prosjekt som heter «Trafikksikker kommune». Her kan kommunene få råd og hjelp til trafikksikring, i henhold til forpliktelsene de faktisk har. I Nord-Norge har byer som Bodø, Alta og Hammerfest kvalifisert seg til betegnelsen. Harstad jobber med saken. Trivelige bomiljø og sikre veier, spesielt for de aller yngste, som er de mest uerfarne og mest impulsive i trafikken, har stor plass.

I Tromsø er det bilistene det er synd på..

Frp vil gjerne være bilistenes beste venn. Men med sin motstand mot bompenger, og nå også økt drivstoffavgift, er partiet er den største bremseklossen for byutvikling og ny infrastruktur i kommunen. Det er utopi å tro at samtlige store veiprosjekt som nå er på planleggingsstadiet skal bli finansiert uten inntekter fra bilistene.

Tromsø er etter hvert beryktet for politisk vinglete kjøring når det gjelder veier. Den årelange konflikten om ny E8 er en sørgelig historie som har brakt byen i en celeber stilling som et krangelens og omkampenes «mekka» i Norge.

Da Frp i valgkampen kunne bringe den glade nyhet om at E8 blir bompengefri, etter solid manøvrering i bompengeforlikets kulisser, sto ikke jubelen i taket her i byen. Folk var antakelig utmattet av hele saken.

Nå tar Frp en U-sving når det gjelder Stakkevollveien. For å markere at de er imot noe de for kort tid siden var for, og for å befeste stillingen som bremsekloss. I kommunestyret hjelper det imidlertid lite.Takket være de ansvarlige partiene som skjønner at økning i drivstoffavgiften er  nødvendig, slipper vi å sitte og se på at ingen ting skjer på veifronten, og at forfallet på strekningen Hansjordnesbukta - Breivika bare fortsetter. 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse