Annonse
GÅR FOR SEIER: Flykaptein og gründer Ola Giæver jr. (t.v.) og flykaptein Stig Thuv i cockpiten på den første flyvningen fra Tromsø. Foto: Rune Endresen

Davids kamp mot Goliat

Når en flyreise tur-retur Kirkenes - Mosjøen koster fra 11.354.- til 14.533.- kroner, må det være lov å spørre: hva galt har vi gjort vi som bor her nord? Man kan faktisk reise jorda rundt for den prisen.

Vi skal på ingen måte se bort fra at mange vil velge Fly Viking også i ren sympati. Folk er lut lei av vanvittige billettpriser på kortbanenettet.

En oppgitt hammerfesting skrev på Facebook før jul: Vil de at jeg skal kjøpe flyet?

Han hadde tenkt seg til Bergen på julebord, men skiftet fort mening da han oppdaget at det ville koste ham 8990.- kroner tur retur Hammerfest. Hvorfor? spurte han.

Svaret er konkurranse. Widerøe har ingen konkurranse på kortbanenettet, eller rettere sagt, de har ikke hatt det til nå.Og har man ikke konkurrenter kan man uforstyrret sette prisene selv.

Forleden lettet det første flyet  til nye selskapet Fly Viking fra rullebanen, et fly som skal i ordinær drift Bodø - Tromsø - Hammerfest, altså de to mest folkerike byene, samt oljebyen i nord. Med nærmest umiddelbar virkning ble det løsnet på den tidligere prisstrukturen på disse strekningene. Da Fly Viking kom på banen, senket Widerøe prisene.

Mange har vært opptatt av det nye flyselskapets evne til å overleve. Å etablere et flyselskap i Norge og få økonomi i driften, er en svært krevende øvelse. Transportforskerne har da også påpekt at det bare er Norwegian som har greid det, i moderne tid. Eksemplene på det motsatte er mange. Color Air, Busy Bee, Kato Air og Norving, for å nevne noen.

Men så behøver det altså ikke bety noe, at man har statistikkene imot seg. Fly Viking har greid å komme seg på vingene, tross en god del motgang. Hadde det fått anbudsrutene i Finnmark, ville situasjonen sett bedre ut.

Fly Viking profilerer seg som et lavpris selskap. Men lave billettpriser betyr lave inntekter, med mindre Ola Giæver& co klarer å få skikkelig volum i salget. På strekningen Tromsø - Hammerfest bryner de seg på Widerøe, mellom Tromsø og Bodø også med SAS.

Vi skal på ingen måte se bort fra at mange vil velge Fly Viking, ikke bare på grunn av prisen, men også i ren sympati. Folk er lut lei av vanvittige billettpriser på kortbanenettet. Eksempelet med karen fra Hammerfest som skulle til Bergen, er på langt nær det grelleste.

Et raskt søk i Widerøes bookingsystem viser at en reise Tromsø - Mosjøen - Tromsø koster 6754.- kroner - for den billigste billetten. For såkalt Full Flex må man ut med 8764.- To tusen kroner ekstra for fleksibiliteten altså.

Tenker man å dra samme veien fra Kirkenes med Widerøe, blir reisebudsjettet belastet med henholdsvis 11.354.- eller 14.553.-(!) for billigste og dyreste alternativ.

Hva galt har vi gjort vi som bor her nord? Man kan faktisk reise jorda rundt for den prisen.

Men dette er hva vi tilbys for å reise internt i en landsdel så langstrakt at den får Sør-Norge til å fortone seg som Danmark i sammenligning. Det er 1225 kilometer bilvei mellom Kirkenes og Mosjøen. Estimert kjøretid er over 15 timer. Til sammenligning er det knapt 50 mil mellom Oslo og Trondheim.

Så vi trenger så absolutt selskap som Fly Viking. Men dette blir Davids kamp mot Goliat. Widerøe har alle kort på hånden, og muskler til å tyne prisen ned på de rutene der de møter konkurranse. De har bakkepersonell  som tar seg av alt, inkludert håndtering av bagasje. Også her støter Fly Viking på utfordringer.

Det var mange som trakk på smilebåndet da Ola Giæver begynte å snakke om å starte flyselskap. Men mot de fleste odds er det nå en realitet. Så får vi bare håpe at pessimistene ikke får rett. For billettprisene på kortbanenettet er det beste eksempelet på hva manglende konkurranse fører til.

 

 

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse