BOMSTASJONER: Fire av stedene i Tromsø der det er planlagt bomstasjoner. Foto: Jørn Normann Pedersen

Bompenger i spill?

Treneres og ruineres byvekstavtalen, kan vi være på full fart inn i nok en ulykkelig "E8-sak".

En ny rapport fastslår at Tromsø bør vurdere å øke bompengesatsene. Årsaken er at vi ellers ikke vil nå kravet om nullvekst i biltrafikken. Rapporten tilrår også at kommunen allerede nå endrer bompengeprosjektets levetid, fra 15 til 20 år.

Rent umiddelbart høres dette ut som en gladsak for Tromsø Frp, en godbit inn i den kommende valgkampen. For et parti som skal gjøre motstanden mot bompenger til den helt store saken i det kommende kommunevalget, vil nyheten om at det kan bli enda dyrere å passere bomstasjonene, være en skikkelig politisk lekkerbisken. Her kunne det vært mye å spille på for å tiltrekke seg velgere.

Men riktig så enkelt er det ikke. For det kan hende at det er staten som vil kreve at kommunen høyner bompengesatsene og samtidig øker innkrevingstiden til 20 år. Og staten, det er samferdselsdepartementet. Der sitter nettopp Frp på toppen.

Skal staten inngå en byvekstavtale med Tromsø, er det visse krav som må være innfridd fra kommunens side. Nullvekst i biltrafikken og tiltak for å få til dette, er vilkårene fra statens side.

Tromsø er landets tredje beste by når det gjelder bruk av kollektivtransport, og det settes passasjerrekorder hvert eneste år. Likevel har vi ikke nådd målene så langt. Kanskje fordi målene er for ambisiøse? En økning på 20 prosent i bruken av buss i løpet av fire år er veldig mye, spesielt når prisene ikke settes ned. Var det realistisk å regne med enda flere passasjerer?

Null vekst i antall personbiler, ut fra 2016-tall, er ganske friskt det også. Til tross for særdeles god utvikling når det gjelder å få folk til å bruke bussen, blir det likevel flere personbiler. Befolkningsvekst er noe av forklaringen.

Tromsø vokser med om lag 1000 innbyggere hvert år. Nå viser beregningene at byen i 2027, til tross for innførte bompenger, vil få trøbbel med å holde nullvekstmålet. Og det er dette målet som er forutsetningen for at staten skal inngå byvekstavtalen som sikrer kommunen betydelige midler til investering i infrastruktur og samferdsel.

Uten bompenger viser grafene til rapporten at bilparken bare vil ese videre ut. Denne utviklingen kan ikke fortsette. Tidvis kveles Tromsø av svevestøv. Klimagassutslippene er betydelige. Byen er ikke større enn at en god del av oss fint klarer å ta oss fram til jobben på sykkel, ved hjelp av apostlenes hester eller med buss. Det er en ønsket utvikling, og bompengene kan inspirere oss til det.

Nå står forhandlingene om den viktige byvekstavtalen i stampe. Tromsø kommune venter på staten, ordfører Kristin Røymo og samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo etterlyser svar fra samferdselsdepartementet. Det haster for Tromsøs vedkommende. Drivstoffavgiften opphører i juli i år, og bompengene skal være på plass innen utgangen av året.

Noen hevder at det er lokale, partitaktiske hensyn som gjør at departementet om ministeren ikke kommer på banen. Å forhandle bompenger med Tromsø kommune rett før valgkampen kan gi visse forklaringsvansker for det lokale Frp.

Byvekstavtalen er svært viktig for kommunen. Treneres og ruineres den, kan vi være på full fart inn i nok en ulykkelig og destruktiv «E8-sak».

Det har folk flest her i byen virkelig ikke fortjent.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse