Annonse
Krisen i luftambulansetjenesten fortsetter også kommende uke, til tross for ekstra innleide fly og helikopter. Babcocks nye fly må brukes til trening av pilotene. Foto: Eskil Mehren

- Man må bare be om at dette går bra

Luftambulansetjenesten la mer vekt på penger enn kvalitet, da den valgte ny operatør for luftambulanseflyene. Det betaler den dyrt for nå. Både i penger og omdømme!

Beredskapen for rask livredning ute i distriktene er mildt sagt variabel. Er det forsvarlig?

Krisen i luftambulansetjenesten fortsetter også neste uke. Ekstra innleide fly og helikopter må supplere flåten til den nye leverandøren, Babcock SAA. En rekke tiltak er iverksatt og de koster penger. Nå dundrer og går taxameteret. Men ingen vil si noe om hva prislappen for alt dette kan komme til å bli. Eller hvem som skal ta regningen. Og imens er det tidvis tynt med fly som kan lande på kortbaneflyplassene i Nord-Norge. Beredskapen for rask livredning ute i distriktene er kritisk variabel.

Det er 2 år siden det ble klart at Babcock vant anbudet. Det burde vært mer enn tid nok til å planlegge overgangen. Det er Luftambulansetjenesten Helseforetak (LAT) som har ansvaret for tjenesten. LAT ble advart mot å kjøre anbudsrunde uten virksomhetsoverdragelse. Fagfolk så at det ville by på problemer. En dyktig og ikke minst erfaren arbeidsstokk er det viktigste en arbeidsgiver har, og på dette fagområdet uvurderlig. Kjempetabbe, LAT!

Men det skulle jo bli så mye billigere. Det var hensikten. Regnestykket som gjorde at Babcock ble foretrukket framfor Lufttransport, var på 50 millioner kroner i årlig besparelse. Det er en ønskedrøm inneværende år. Da må LAT vinne i lotto.

I april ble ekstrakostnadene for oppstartsperioden fra 1. juli estimert til 15 millioner kroner. Men mangel på piloter som har utsjekk på de nye flyene innebærer bakkeopphold og lite med luft under vingene. Det er selvsagt helt uakseptabelt når det kommer til livreddende virksomhet.

Derfor har LAT leid inn to jetfly som ifølge TV2 koster et sted mellom 100.000 og 150.000 per døgn per fly. I tillegg kommer kostnader på flere tusen kroner per flytime. Et ambulansehelikopter fra Forsvaret er innleid og står i beredskap i Kirkenes. Forsvaret sender naturligvis også fakturaer. I tillegg har Babcock leid inn reservefly, et jetfly og et propellfly med svensk besetning. Og ved helikopterbasen i Tromsø har Norsk Luftambulanse (NLAS) økt døgnbemanningen. Dette vil de selvsagt ta seg betalt for.

Også på bakken har man vært nødt til å ta sine forholdsregler. Ved AMK-sentralen i Tromsø er staben styrket med ekstra anestesilege fra UNN, samt ekstra sykepleiere.

Helsepersonell i Nord-Norge, spesielt i Finnmark, er alvorlig bekymret over pasientsikkerheten. – Man må bare be om at dette går bra, sier foretakstillitsvalgt Kicki Eriksson Nytun i Kirkenes. Les hennes beretning om kaoset, ikke minst da det innleide svenske propellflyet kom inn i bildet. Nytun sier det ble sendt flere bekymringsmeldinger i forkant av 1. juli. Svaret helsepersonellet fikk var at alt var under kontroll!

LAT-direktør Øyvind Juell mener at Nytun med sine uttalelser til media «skaper unødig usikkerhet i befolkningen».

Jeg kan berolige Juell med at befolkningen nordpå fullt ut er i stand til å se hvem som har skapt usikkerheten. Det er så visst ikke bekymrede tillitsvalgte!

Kostnadene var det viktigste i anbudsrunden. Nå ønsker verken Helse Nord eller LAT å snakke så mye om penger lenger. Ekstraordinære midler til overgangen mellom de to flyoperatørene er det jo budsjettert med, og dessuten blir dette pengespørsmålet bare spekulasjoner…

Det hører med til historien at Babcock hadde samme tilbud som Lufttransport i den første anbudsrunden: 2,9 milliarder over seks år. Men så satte Babcock maskinen i stup og landet på 2,6 milliarder. Da likte LAT å snakke om penger.

For i tildelingsdokumentet etter at anbudet er avgjort heter det:

«Det vinnende tilbudet (Babcock red.anm.) var rangert som nummer 4 på kvalitet. Dette skyldes primært at tilbudt beredskap er levert med færre piloter og færre reservefly enn konkurrerende tilbud».

Og så kommer den virkelige rosinen i pølsa:

«Den prismessige fordelen mer enn oppveier den reduserte kvaliteten»!

Jeg slutter meg til bekymringen blant helsepersonell og folk flest her nord: Vi må bare be om at dette går bra!

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse