Annonse
LIVSVIKTIGE: Kortbanenettet er livsviktig for distrikene. Widerøe er helt klar på at avgiftsøkninger som det MDG vil ha, ikke er til å bære. Foto: Widerøe

MDGs dødsdom over kortbanenettet

Det er åpenbart veldig vanskelig å få kaffelatte-drikkende og nærsynte miljøentusiaster på Grünerløkka til å forstå at det finnes en geografi utenfor Ring 3.

Miljøpartiet De Grønne har satt opp et alternativt statsbudsjett for det kommende året. Det er skremmende lesing, ikke minst fordi det er det mest distriktsfiendtlige politiske dokument som er lansert her i landet på mange, mange år. Med økt flyseteavgift og økt CO2 avgift for flyselskapene på til sammen 10, 5 milliarder, kan distrikts-Norge vinke farvel til kortbanenettet. Tar vi med momsøkningen på flyreiser som partiet også planlegger, samt økt grunnavgift for mineralolje for bransjen og nedlegging av taxfree ordningen «for å redusere flytrafikken», som det heter, er summen 15,5 milliarder.

Hvorfor skriver ikke MDG rett ut at partiet egentlig ikke vil ha flytrafikk? Verken i Norge eller andre steder i verden? For det er jo nettopp det partiet legger opp til.

Forsvinner flytrafikken fra kortbanenettet fordi det blir totalt ulønnsomt å operere rutene der, rammer det både næringsliv og befolkning i distriktene hardt. Widerøe er helt klar på at avgiftsøkninger som dette ikke er til å bære.

Det er åpenbart veldig vanskelig å få kaffelatte-drikkende og nærsynte miljøentusiaster på Grünerløkka til å forstå at det finnes en geografi utenfor Ring 3. Og at dette landet har særskilte utfordringer når det gjelder samferdsel.

MDG tar ikke hensyn til det. I stedet understreker partiet sin manglende innsikt med et nedlatende forslag om å tilby folk i spredtbygde strøk en «klimabelønning» på 2560 kroner per person. Det er i sannhet et billig og helt ufarlig løfte, for med MDGs politikk kommer det ikke til å være noen igjen der ute til å motta den «generøse bonusen».

Dette alternative statsbudsjettet gjelder året 2020. Ingen ved sine fulle fem tror at flybransjen kan omstille seg til fornybar energi-drift i løpet av noen få måneder. Det er selvsagt synd, men virkeligheten er dessverre at slike omstillingsprosesser tar tid. Det hefter ikke MDG. De «løser» derfor klimakrisen med å pøse flere avgifter ned over ørene på et omstillingsdyktig næringsliv, slik at konkursene truer rundt neste sving, og det ikke er noen til å finansiere og foreta de nødvendige omstillingene.

MDG presiserer dermed hvor uansvarlig politikken deres er.

Det er andre interessante trekk ved dette alternative budsjettet også. For å anskueliggjøre hva som er de gode og politisk korrekte holdningene, opererer MDG med tre typer norske familier, illustrert med figurer av mor, far og to barn.

Først presenteres Gjennomsnittsfamilien. Den lever slik det store flertallet gjør i dag, og det er ikke bra. Deretter følger Den klimavennlige familien. Den har delvis sett lyset og innført visse restriksjoner i den politiske sannhetens navn.

Men det er ikke nok. For til slutt kommer idealet: Superfamilien.

 Det er familien som aldri spiser kjøtt, ikke eier bil, aldri reiser med fly, og har halvert strømforbruket sitt! Denne familien reiser alltid kollektivt, og skal den kose seg, er det med grønnsaker og økologisk mat.

Superfamilien. Det er dit vi skal.

Dette er en form for politisk oppdragelse av folket som vi gjenkjenner fra kommunistiske regimer, med sin statlige propaganda, direktiver og befalinger.

«Folkets Dagblad» kunne ikke, i sine velmaktsdager, brakt en bedre rettledning om den eneste, sanne og riktige levemåte ut til populasen.

MDGs alternative budsjett blir aldri, til alt hell for oss som bor et stykke unna hovedstaden, realisert. Men hva som skjer dersom partiet gjør det bra ved neste stortingsvalg er et interessant spørsmål. Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum var tidlig ute og dømte regnestykket nord og ned. Fra Ap har det vært merkelig tyst om forslaget som ville rammet kortbanenettet hardt. Ap samarbeider med partiet i Oslo. Vil Ap sentralt kunne ta et parti med klart autoritære trekk og en egen trang til å detaljregulere folks hverdag, inn i varmen?

Totalt sett vil MDG øke skattene med 31 milliarder. Økt moms på kjøtt og flyreiser skal bidra til det. El-avgiften skal også opp, og dra 1 ekstra milliard inn i statskassen. Bensinprisen skal stige med 5 kroner per liter, rentefradrag på skatten skal reduseres og i noen tilfeller forsvinne helt.

- Vi er nødt til å gjøre noe med motstanden mot avgiftene, sa MDGs nasjonale talsperson, Arild Hermstad, i en debatt på Dagsnytt 18 forleden. - Det er alt for latterlig billig å fly, la han til.

Men før MDG går i gang med å gjøre noe med folks skepsis og motstand mot å betale stadig mer i avgifter, er det vel mer påkrevd at MDG oppdaterer seg på prisnivået på kortbanerutene!

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse